Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Elżbieta Korzeniak, Tomasz Korzeniak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Reakcje halogenopochodnych węglowodorów z wodorotlenkami sodu i potasu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
pisze i uzgadnia równania reakcji, zachodzące pomiędzy halogenopochodnymi węglowodorów a wodorotlenkami sodu i potasu;
omawia warunki, w których zachodzi reakcja substytucji, a w których reakcja eliminacji;
wyjaśnia regułę Zajcewa.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
film samouczek;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytania: Jakie rodzaje wiązań występują w cząsteczkach halogenopochodnych węglowodorów? Czy ze względu na dodatnią polaryzację atomu węgla będzie on podatny na atak nukleofila czy elektrofila.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”. Analizują równania reakcji, zwracają uwagę na rodzaj produktów reakcji.
Chętna osoba zapisuje na tablicy równanie reakcji 2‑chloropropanu z wodnym roztworem NaOH. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność zapisu równania.
Następna chętna osoba zapisuje równanie reakcji 2‑chlorobutanu z alkoholowym roztworem NaOH. Nauczyciel wraz z pozostałymi osobami weryfikują poprawność zapisu równania. Nauczyciel wprowadza regułę Zajcewa.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Kiedy będzie zachodzić substytucja, a kiedy eliminacja? Nauczyciel wspólnie z uczniami określa warunki, które preferują reakcję substytucji oraz warunki dla reakcji eliminacji.
Nauczyciel poleca pracę w parach z medium. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel, w razie potrzeby, koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne kwestie, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia, które wynikają z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań. Uczniowie nieobecni mogą wykorzystać medium do samokształcenia celem uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz cenki dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Podaj typ reakcji 2‑chloropropanu z wodnym roztworem KOH.
Nazwij główny produkt reakcji 3‑bromo‑2,3‑dimetylopentanu z alkoholowym roztworem KOH.