Scenariusz zajęć

Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Co to są ponadtlenki i jak są zbudowane

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia budowę jonu ponadtlenkowego;

  • wymienia pierwiastki chemiczne tworzące ponadtlenki;

  • analizuje budowę podtlenków;

  • klasyfikuje związki chemiczne do podtlenków na podstawie ich wzorów sumarycznych i strukturalnych;

  • pisze równania reakcji otrzymywania ponadtlenków;

  • omawia właściwości ponadtlenków;

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego;

  • film samouczek;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co się stanie, jeśli do cząsteczki tlenu zostaną przyłączone dwa elektrony, a co się stanie, gdy zostanie przyłączony jeden?

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Pogadanka na temat budowy ponadtlenków.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla film samouczek, przedstawiający wizualizację budowy przykładowych ponadtlenków na poziomie mikroświata. Uczniowie w trakcie projekcji układają pytania do filmu, które następnie zadają sobie nawzajem. Chętni lub wskazani uczniowie udzielają wypowiedzi, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną.

  2. Uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w medium bazowym.

  3. Uczniowie pracują indywidualnie z e‑materiałem w sekcji „Przeczytaj” i wyszukują informacji na temat właściwości ponadtlenków. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podchodzą do tablicy i zapisują informacje na tablicy. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.

  4. Zapisywanie równań reakcji otrzymywania ponadtlenków – chętni lub wyznaczeni uczniowie zapisują przykładowe równania reakcji chemicznych na tablicy.

  5. Zapisywanie równań reakcji ponadtlenków z wodą – chętni lub wyznaczeni uczniowie zapisują przykładowe równania reakcji chemicznych na tablicy.

  6. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania:

  • Co to są ponadtlenki?

  • Jaki wzór Lewisa ma ponadtlenek potasu?

  • W jakiej reakcji można otrzymać ponadtlenek potasu?

  • Jakie pierwiastki chemiczne tworzą ponadtlenki?

  • Jak zbudowany jest jon ponadtlenkowy?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel, może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas lekcji bieżącej lub do lekcji powtórkowej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go jako nadrobienie zaległości i uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są ponadtlenki?

  • Jaki wzór Lewisa ma ponadtlenek potasu?

  • W jakie reakcji można otrzymać ponadtlenek potasu?

  • Jakie pierwiastki chemiczne tworzą ponadtlenki?

  • Jak zbudowany jest jon ponadtlenkowy?