Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Elżbieta Korzeniak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to są ponadtlenki i jak są zbudowane
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia budowę jonu ponadtlenkowego;
wymienia pierwiastki chemiczne tworzące ponadtlenki;
analizuje budowę podtlenków;
klasyfikuje związki chemiczne do podtlenków na podstawie ich wzorów sumarycznych i strukturalnych;
pisze równania reakcji otrzymywania ponadtlenków;
omawia właściwości ponadtlenków;
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
film samouczek;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co się stanie, jeśli do cząsteczki tlenu zostaną przyłączone dwa elektrony, a co się stanie, gdy zostanie przyłączony jeden?
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Pogadanka na temat budowy ponadtlenków.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film samouczek, przedstawiający wizualizację budowy przykładowych ponadtlenków na poziomie mikroświata. Uczniowie w trakcie projekcji układają pytania do filmu, które następnie zadają sobie nawzajem. Chętni lub wskazani uczniowie udzielają wypowiedzi, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną.
Uczniowie w parach wykonują polecenia zawarte w medium bazowym.
Uczniowie pracują indywidualnie z e‑materiałem w sekcji „Przeczytaj” i wyszukują informacji na temat właściwości ponadtlenków. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby podchodzą do tablicy i zapisują informacje na tablicy. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Zapisywanie równań reakcji otrzymywania ponadtlenków – chętni lub wyznaczeni uczniowie zapisują przykładowe równania reakcji chemicznych na tablicy.
Zapisywanie równań reakcji ponadtlenków z wodą – chętni lub wyznaczeni uczniowie zapisują przykładowe równania reakcji chemicznych na tablicy.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji, mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania:
Co to są ponadtlenki?
Jaki wzór Lewisa ma ponadtlenek potasu?
W jakiej reakcji można otrzymać ponadtlenek potasu?
Jakie pierwiastki chemiczne tworzą ponadtlenki?
Jak zbudowany jest jon ponadtlenkowy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel, może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w zestawie ćwiczeń.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas lekcji bieżącej lub do lekcji powtórkowej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go jako nadrobienie zaległości i uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są ponadtlenki?
Jaki wzór Lewisa ma ponadtlenek potasu?
W jakie reakcji można otrzymać ponadtlenek potasu?
Jakie pierwiastki chemiczne tworzą ponadtlenki?
Jak zbudowany jest jon ponadtlenkowy?