Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak modelować wybrane zjawiska za pomocą modeli matematycznych?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
V. Budowanie modeli fizycznych i matematycznych do opisu zjawisk oraz ilustracji praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
20) tworzy modele fizyczne lub matematyczne wybranych zjawisk i opisuje ich założenia; ilustruje prawa i zależności fizyczne z wykorzystaniem tych założeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. uzasadnia potrzebę wykonania modelowania w celu wyodrębnienia zasadniczych cech badanego zjawiska;

  2. wyjaśnia, czym jest model matematyczny i w jakiej postaci może być wyrażony;

  3. wymienia elementy i etapy procedury modelowania matematycznego;

  4. wyraża wyniki modelowania matematycznego w języku dziedziny, z której pochodził obiekt modelowania;

  5. dokonuje oceny poprawność wykonanego modelowania przez porównanie z rzeczywistym modelowanym zjawiskiem.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE,

Metody nauczania:

wykład informacyjny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

informacje z WWW

Materiały pomocnicze:

zadania z tego e‑materiału

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Sformułowanie tematu przez prowadzącego i zasugerowanie dziedzin, w których można znaleźć ciekawe przykłady do modelowania: zjawiska fizyczne i ogólnie przyrodnicze, np. wzrost populacji ptaków, organizacja życia i pracy w domu, szkole, na ulicy, np. optymalna droga ucznia z domu do szkoły itp.

Faza realizacyjna:

Znajdowanie przykładów przez uczniów i ich omówienie. Wybór konkretnego przykładu do szczegółowego opracowania: zgodnie z etapami podanymi w części „Warto przeczytać”. Nauczenie wyodrębniania poszczególnych etapów modelowania na przykładzie przedstawionym przez nauczyciela, przez uczniów lub procesu stygnięcia, którego dotyczą zadania 1 – 4 z zestawu ćwiczeń.
Pokazanie przez nauczyciela granic stosowalności modelu.

Faza podsumowująca:

Zaproponowanie metody weryfikacji poprawności modelowania. Odniesienie tej metody do przykładów omawianych na lekcji.

Praca domowa:

Zweryfikować poprawność wykonanego na lekcji modelowania i zaproponować wnioski z tego wynikające - do omówienia na następnej lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film można wykorzystać jako „punkt odniesienia” przy opracowywaniu konkretnego przykładu na lekcji lub w domu.