Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak modelować wybrane zjawiska za pomocą modeli matematycznych? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE, |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | informacje z WWW |
Materiały pomocnicze: | zadania z tego e‑materiału |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Sformułowanie tematu przez prowadzącego i zasugerowanie dziedzin, w których można znaleźć ciekawe przykłady do modelowania: zjawiska fizyczne i ogólnie przyrodnicze, np. wzrost populacji ptaków, organizacja życia i pracy w domu, szkole, na ulicy, np. optymalna droga ucznia z domu do szkoły itp. | |
Faza realizacyjna: | |
Znajdowanie przykładów przez uczniów i ich omówienie. Wybór konkretnego przykładu do szczegółowego opracowania: zgodnie z etapami podanymi w części „Warto przeczytać”. Nauczenie wyodrębniania poszczególnych etapów modelowania na przykładzie przedstawionym przez nauczyciela, przez uczniów lub procesu stygnięcia, którego dotyczą zadania 1 – 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Zaproponowanie metody weryfikacji poprawności modelowania. Odniesienie tej metody do przykładów omawianych na lekcji. | |
Praca domowa: | |
Zweryfikować poprawność wykonanego na lekcji modelowania i zaproponować wnioski z tego wynikające - do omówienia na następnej lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film można wykorzystać jako „punkt odniesienia” przy opracowywaniu konkretnego przykładu na lekcji lub w domu. |