Dla nauczyciela
Autor: Henryk Dąbrowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Twierdzenie cosinusów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie i stosuje twierdzenie cosinusów
przeprowadza dowód twierdzenia cosinusów
oblicza długości boków trójkąta na podstawie twierdzenia cosinusów
oblicza miary kątów trójkąta, wykorzystując twierdzenie cosinusów
przeprowadza dowody geometryczne
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzenie Pitagorasa oraz definicji funkcji cosinus oraz jej własności.
Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie trójkąta ostrokątnego i rozstrzygnięcie, czy długości , i boków tego trójkąta spełniają równość . Po otrzymaniu negatywnej odpowiedzi prosi uczniów o uzasadnienie swojego wyniku. Podobne ćwiczenie uczniowie wykonują w przypadku trójkąta rozwartokątnego.
Po wykonaniu ćwiczeń wprowadzających nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel formułuje twierdzenia cosinusów.
Nauczyciel prosi uczniów o udowodnienie twierdzenia cosinusów, zwracając szczególną uwagę na konieczność rozpatrzenia wszystkich przypadków.
Uczniowie w grupach, przy jak najmniejszej pomocy nauczyciela, dowodzą twierdzenia cosinusów.
O ile czas na to pozwala, nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z innym dowodem twierdzenia cosinusów zawartym w prezentacji multimedialnej. Jeśli nie, to poleca zapoznanie się tylko z lematem 1.
Następnie nauczyciel omawia przykłady zastosowania twierdzenia cosinusów, informując, że zastosowaniom tego twierdzeniem poświęcone są jeszcze inne części e–podręcznika.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć oraz przeprowadzili dowód zależności omawianej we wstępie.
Materiały pomocnicze:
Wzór na sumę i różnicę cosinusówWzór na sumę i różnicę cosinusów
Wskazówki metodyczne:
Realizację tego tematu można przeprowadzić inaczej, a mianowicie zacząć od prezentacji multimedialnej, a zamieszczony w temacie dowód twierdzenia cosinusów, polecić jako ćwiczenie. Fragmenty omawianego tematu, takie jak twierdzenie o rzucie prostokątnym odcinka na prostą można wykorzystać w trakcie realizacji innych tematów, np. obliczając pole powierzchni bocznej ostrosłupa prawidłowego o danym polu podstawy i kącie nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy.