Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie własności funkcji kwadratowej do interpretacji zagadnień przyrodniczych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych i itp., także osadzonych w kontekście praktycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zależności między wielkościami za pomocą funkcji kwadratowej
interpretuje zagadnienia przyrodnicze stosując własności funkcji kwadratowej
oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
stoliki zadaniowe
burza mózgów
metoda teksty przewodniego
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach zadaniowych
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicję funkcji kwadratowej.
Uczniowie metodą „burzy mózgów” przypominają własności funkcji kwadratowej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych, nad tekstem przewodnim, którym jest przykład przydzielony przez nauczyciela i animacja.
Każda grupa otrzymuje do przeanalizowania po jednym przykładzie zastosowania własności funkcji kwadratowej: do opisu rzutu pionowego, poziomego, ukośnego, ruchu po poziomym torze, (wybrany przez nauczyciela spośród przykładów zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz zadań znajdujących się pod animacją).
Uczniowie rozpoczynają pracę od obejrzenia i omówienia animacji.
Następnie w grupach analizują przydzielone im przykłady.
Na podstawie przeanalizowanego przykładu proponują analogiczne zadania, których rozwiązania zaprezentują na forum klasy.
Nauczyciel w trakcie zajęć kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Liderzy prezentują wyniki pracy swoich grup.
Uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Na forum całej klasy, uczniowie szukają odpowiedzi na pytanie: „Jakie dane należy przyjąć aby trafić w określony cel?”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest poszukanie innych przykładów zastosowania własności funkcji kwadratowej oraz rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Równanie kwadratoweRównanie kwadratowe
Miejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowejMiejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowej
Zadania wstępneZadania wstępne
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przeanalizować animację jako pracę własną przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Materiał może być inspiracją do przygotowania prezentacji Zastosowanie własności funkcji kwadratowej w naukach przyrodniczych
.
Animacja może być wykorzystana w realizacji lekcji Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązania równania kwadratowego
.