Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak powstawał teatr grecki?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dokona analizy i interpretacji fragmentu tekstu Teatr grecki Roberta R. Chodkowskiego;
wyjaśni przeznaczenie poszczególnych części budowli, jaką był amfiteatr grecki;
opisze związki między starożytnym teatrem a sferą religijną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, z czym kojarzy im się teatr grecki. Zadaniem uczniów jest przygotowanie mapy myśli, która będzie zawierała znalezione w różnych źródłach informacje o: początkach teatru, jego budowie, głównych twórcach. Mapa myśli może być przygotowana w grupach na dużym arkuszu papieru, tak aby podczas lekcji móc jeszcze uzupełnić ją o brakujące informacje.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiały i wprowadza ich w temat lekcji, wskazując na wywodzenie się teatru greckiego z kultu Dionizosa.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie, pracując w grupach, uzupełniają mapę myśli rozpoczętą w domu o brakujące informacje.
Uczniowie przechodzą do sekcji multimedialnej. Nauczyciel za pomocą rzutnika pokazuje całej klasie prezentację multimedialną. Uczestnicy lekcji w parach pracują nad wykonaniem poleceń 1 i 2 z tej sekcji. Chętne osoby odczytują swoje notatki.
Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, czy współcześnie teatr jest równie popularny jak dawniej w Grecji. Uczestnicy zajęć wymieniają się poglądami, podając argumenty w dyskusji.
Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda wykonuje wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Reprezentanci grup prezentują odpowiedzi, pozostałe zespoły i nauczyciel komentują.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące:
- Dlaczego teatr bywa nazywany świątynią sztuki?
- Skąd wywodzi się antyczny teatr?
- Jak wyglądała antyczna przestrzeń teatralna?Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Uczniowie wieszają uzupełnione mapy myśli w widocznym miejscu w klasie.
Praca domowa:
Zostań przewodnikiem po teatrze Dionizosa. Napisz tekst, w którym w obrazowy sposób przedstawisz wygląd tego obiektu.
Materiały pomocnicze:
Allardyce Nicoll, Dzieje teatru, Warszawa 1974.
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Robert R. Chodkowski, Teatr grecki, Lublin 2003.
Wskazówki metodyczne
Prezentacja multimedialna może służyć za podsumowanie lekcji.