Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Czym jest dzieło sztuki według Romana Ingardena?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia założenia estetycznej analizy fenomenologicznej Romana Ingardena;
omawia główne tezy estetyki Romana Ingardena;
objaśnia główne kategorie teorii estetycznej Romana Ingardena, zwłaszcza pojęcia intencjonalności dzieła sztuki, przeżycia estetycznego, wartości estetycznych, schematu dzieła i jego konkretyzacji.
analizuje fragment Studiów z estetyki Romana Ingardena.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
schemat;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu:
– Czy dzieło sztuki to tylko wytwór artysty dany nam do biernego odbioru?
– Czy widz, czytelnik, słuchacz mają przypisaną jakąś rolę w tym odbiorze?
– Czy i w jakim stopniu wartości dzieła pochodzą od niego samego – czy i w jakim stopniu pochodza także od odbiorcy?
– Czy wartości estetyczne mają charakter obiektywny czy subiektywny – czy zależą od samego dzieła czy też od wrażliwości i zdolności odbiorczych widza, słuchacza, czytelnika?
– Czym jest przeżycie estetyczne?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, aby w parach przygotowali się do omówienia tekstu źródłowego Romana Ingardena, O estetyce fenomenologicznej z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi na następujące pytania:
– Co jest tematem podanego fragmentu tekstu źródłowego?
– Jaką tezę stawia autor tekstu?
– Jakie śródtytuły można by nadać poszczególnym akapitom? Czego one dotyczą? Po upływie czasu na wykonanie zadania wybrani lub chętni uczniowie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia odpowiedzi uczniów.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenie: Zapoznaj się ze schematem i zrekonstruuj proces konstytuowania się wartości estetycznych w dziele sztuki według Romana Ingardena. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1–5 z zakładki „Sprawdź się”. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia otwarte nr 6–8 z zakładki „Sprawdź się”.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wybierz jedno ze znanych ci dzieł sztuki i na jego przykładzie opisz proces konstytuowania się wartości estetycznych według koncepcji Romana Ingardena. Poszukaj wskazówek dotyczących danego dzieła w dostępnych ci źródłach. Zastanów się, jakie przeżycia, emocje, stany towarzyszą ci podczas kontaktu z tym dziełem.
Materiały pomocnicze:
Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej, [w:] B.Markiewicz, Od Nietzschego do filozofii współczesnej. Wybór tekstów, Warszawa 1999.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.