Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Czym jest dzieło sztuki według Romana Ingardena?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
11. Fenomenologia. Uczeń:
3) przedstawia Romana Ingardena koncepcję człowieka i sztuki;
4) analizuje fragment Książeczki o człowieku Romana Ingardena (esej Człowiek i jego rzeczywistość).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia założenia estetycznej analizy fenomenologicznej Romana Ingardena;

  • omawia główne tezy estetyki Romana Ingardena;

  • objaśnia główne kategorie teorii estetycznej Romana Ingardena, zwłaszcza pojęcia intencjonalności dzieła sztuki, przeżycia estetycznego, wartości estetycznych, schematu dzieła i jego konkretyzacji.

  • analizuje fragment Studiów z estetyki Romana Ingardena.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • schemat;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu:
    – Czy dzieło sztuki to tylko wytwór artysty dany nam do biernego odbioru?
    – Czy widz, czytelnik, słuchacz mają przypisaną jakąś rolę w tym odbiorze?
    – Czy i w jakim stopniu wartości dzieła pochodzą od niego samego – czy i w jakim stopniu pochodza także od odbiorcy?
    – Czy wartości estetyczne mają charakter obiektywny czy subiektywny – czy zależą od samego dzieła czy też od wrażliwości i zdolności odbiorczych widza, słuchacza, czytelnika?
    – Czym jest przeżycie estetyczne?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, aby w parach przygotowali się do omówienia tekstu źródłowego Romana Ingardena, O estetyce fenomenologicznej z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi na następujące pytania:
    – Co jest tematem podanego fragmentu tekstu źródłowego?
    – Jaką tezę stawia autor tekstu?
    – Jakie śródtytuły można by nadać poszczególnym akapitom? Czego one dotyczą?
    Po upływie czasu na wykonanie zadania wybrani lub chętni uczniowie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia odpowiedzi uczniów.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenie: Zapoznaj się ze schematem i zrekonstruuj proces konstytuowania się wartości estetycznych w dziele sztuki według Romana Ingardena. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia nr 1–5 z zakładki „Sprawdź się”. Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia otwarte nr 6–8 z zakładki „Sprawdź się”.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Wybierz jedno ze znanych ci dzieł sztuki i na jego przykładzie opisz proces konstytuowania się wartości estetycznych według koncepcji Romana Ingardena. Poszukaj wskazówek dotyczących danego dzieła w dostępnych ci źródłach. Zastanów się, jakie przeżycia, emocje, stany towarzyszą ci podczas kontaktu z tym dziełem.

Materiały pomocnicze:

  • Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej, [w:] B.Markiewicz, Od Nietzschego do filozofii współczesnej. Wybór tekstów, Warszawa 1999.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.