Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1N55nLBEjGoX1
Ćwiczenie 1
Roman Ingarden w swych analizach estetycznych interesował się m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. statusem bytowym dzieła sztuki., 2. strukturą dzieła sztuki., 3. naturą przeżycia estetycznego., 4. zagadnieniem piękna natury.
R10LOTWl8r8qq1
Ćwiczenie 2
Intencjonalny charakter bytowy dzieła sztuki przejawia się w tym, że... Możliwe odpowiedzi: 1. ma ono postać materialną., 2. ma jedynie materialny fundament bytowy., 3. jest z natury bytem idealnym., 4. jest przedmiotem dla świadomości.
RFWTiRIPkI8QQ1
Ćwiczenie 3
Dziełem sztuki literackiej w przypadku Lalki B. Prusa w ujęciu R. Ingardena jest... Możliwe odpowiedzi: 1. papier, na którym wydrukowano książkę., 2. zbiór znaków językowych, składających się na tekst powieści., 3. treść powieści., 4. brzmienia, znaczenia oraz świat przedstawiony i jego wyglądy, zawarte w powieści.
RAEVtL3XJWP7Y11
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj schematowi i konkretyzacji dzieła odpowiednie elementy: Schemat Możliwe odpowiedzi: 1. wartości estetyczne, 2. jakości estetycznie doniosłe, 3. sugestie do realizacji, 4. uzupełnienie luk i miejsc niedookreślenia, 5. występowanie luk i miejsc niedookreślenia, 6. wartości artystyczne Konkretyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. wartości estetyczne, 2. jakości estetycznie doniosłe, 3. sugestie do realizacji, 4. uzupełnienie luk i miejsc niedookreślenia, 5. występowanie luk i miejsc niedookreślenia, 6. wartości artystyczne
RaPLMlYGHnAkz2
Ćwiczenie 5
Połącz w pary elementy konstytuowania się dzieła sztuki w przeżyciu estetycznym w ujęciu R. Ingardena. twórca Możliwe odpowiedzi: 1. odbiorca, 2. wartości estetyczne, 3. przedmiot estetyczny, 4. konkretyzacja wartości artystyczne Możliwe odpowiedzi: 1. odbiorca, 2. wartości estetyczne, 3. przedmiot estetyczny, 4. konkretyzacja schemat dzieła Możliwe odpowiedzi: 1. odbiorca, 2. wartości estetyczne, 3. przedmiot estetyczny, 4. konkretyzacja akt twórczy Możliwe odpowiedzi: 1. odbiorca, 2. wartości estetyczne, 3. przedmiot estetyczny, 4. konkretyzacja
21
Ćwiczenie 6

Z jaki obiegowym przekonaniem polemizuje Ingarden w poniższym fragmencie swego tekstu?

1
Roman Ingarden O estetyce fenomenologicznej

Nie jest słuszne uważać wszystkie przeżycia i zachowania się człowieka, z których wypływa dzieło sztuki, za aktywne, natomiast te przeżycia i zachowania się, w których dochodzi do estetycznego ujęcia czy też poznania dzieła sztuki, za bierne i czysto odbiorcze.

cytat 2 Źródło: Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. 3, s. 26.
RJitRIxZ3LE8a
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przedstaw – na podstawie poniższego fragmentu tekstu – działania odbiorcy w końcowej fazie konstytuowania się wartości estetycznych dzieła.

1
Roman Ingarden O estetyce fenomenologicznej

Ta faza [uzupełnienia dzieła „nowymi, jeszcze w samym dziele nieucieleśnionymi momentami”] estetycznego kształtowania i żywego ukazania się estetycznej wartości doprowadza znowu do fazy ujmowania i uchwycenia istoty ukonstytuowanego wartościowego przedmiotu estetycznego, a postać rozkwitającego w tym uchwytywaniu przedmiotu pobudza perceptora do aktywnej odpowiedzi na uchwyconą już wartość i do dokonania oceny jego wartości.

cytat 3 Źródło: Roman Ingarden, O estetyce fenomenologicznej, [w:] tegoż, Studia z estetyki, t. 3, s. 27.
R1FgCS0YkA9zo
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Kto według ciebie – twórca czy odbiorca – odgrywa ważniejszą rolę w konstytuowaniu się dzieła sztuki w ujęciu Ingardena?

R1BwcYoULRsU7
(Uzupełnij).