Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak czytać teksty naukowe i popularnonaukowe z fizyki i astronomii?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia konieczność czytania tekstów naukowych i popularnonaukowych ze zrozumieniem,

  2. wymienia, na co należy zwracać uwagę czytając tekst i jak unikać pozostawiania bez wyjaśnienia poruszanych w tekście kwestii,

  3. objaśnia ważności informacji zawartej we wzorach stanowiących element tekstów naukowych,

  4. uzasadnia potrzebę uzupełniania swej wiedzy poprzez lekturę tekstów naukowych oraz popularnonaukowych.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

- pogadanka,
- dyskusja.

Formy zajęć:

Praca całego zespołu klasowego, potem praca w małych grupach i w końcu wspólne podsumowanie.

Środki dydaktyczne:

przykładowe teksty do omówienia i dyskusji

Materiały pomocnicze:

wybrane teksty naukowe i popularnonaukowe

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie według treści zawartej w części „Czy to nie ciekawe?”. Następnie krótka dyskusja, jako „pomost” do fazy realizacyjnej.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel podaje informacje zgodne z treścią „Warto przeczytać”.
2. Uczniowie głośno czytają fragmenty z przygotowanych przez nauczyciela różnych tekstów.
3. Nauczyciel dobiera teksty tak, by reprezentowały różne zagadnienia z fizyki i astronomii oraz różny poziom wiedzy i zaawansowania.
4. Nauczyciel stymuluje dyskusję pokazująca stopień zrozumienia czytanych tekstów wśród uczniów.
5. Nauczyciel wspólnie z uczniami podają wnioski na temat różnych przyczyn problemów ze zrozumieniem.

Faza podsumowująca:

Uczniowie prowadzą dyskusję, kierowaną przez nauczyciela i prowadzącą do wniosków o użyteczności tekstów popularnonaukowych w kształceniu i zdobywaniu wiedzy z fizyki i astronomii.

Praca domowa:

Znaleźć tekst popularnonaukowy z fizyki lub astronomii, przeczytać go i omówić.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może stanowić przykład do omówienia na lekcji.