Sprawdź się
Gdybyśmy powiększyli atom do rozmiarów boiska do piłki nożnej, to średnica jądra byłaby porównywalna z rozmiarami: Możliwe odpowiedzi: 1. piłki nożnej, 2. piłki tenisowej, 3. owocu wiśni, 4. ziarnka maku
Zdanie z książki „Kwantowa granica”: „Atom składa się głównie z pustej przestrzeni, ponieważ średnica jego jądra jest około dziesięciu tysięcy razy mniejsza od rozmiaru samego atomu.”
Gdybyśmy powiększyli atom do rozmiarów boiska do piłki nożnej, to średnica jądra byłaby porównywalna z rozmiarami:
- piłki nożnej
- piłki tenisowej
- owocu wiśni
- ziarnka maku
Wzór na siłę odśrodkową ma postać: , gdzie jest masą ciała, jego prędkością, a promieniem krzywizny jego toru. Jakie z tego wynikają wnioski dla kierowcy? Wybierz właściwe odpowiedzi.
- Przy skręcaniu promień skrętu powinien być jak największy.
- Przy skręcaniu promień skrętu powinien być jak najmniejszy.
- Przed zakrętem warto zwiększyć prędkość.
- Przed zakrętem warto zmniejszyć prędkość.
Gdzie wtedy wszechświat się znajdował? Możliwe odpowiedzi: 1. w środku obecnego Wszechświata, 2. na skraju obecnego Wszechświata, 3. w czwartym wymiarze przestrzeni, 4. wypełniał całą przestrzeń
W książce „Krótka historia czasu” w rozdziale I, znajduje się tekst „Obserwacje Hubble’a wskazywały, że w pewnej chwili, zwanej wielkim wybuchem, rozmiary wszechświata były nieskończenie małe…”
Gdzie wtedy wszechświat się znajdował?
- w środku obecnego Wszechświata
- na skraju obecnego Wszechświata
- w czwartym wymiarze przestrzeni
- wypełniał całą przestrzeń
A co było z czasem wcześniej? Możliwe odpowiedzi: 1. nie upływał wcale, 2. płynął w przeciwnym kierunku, 3. nie był określony
Kontynuacja tekstu z zadania 3 zawiera frazę „Można powiedzieć, że czas rozpoczął się wraz z wielkim Wybuchem…”
A co było z czasem wcześniej?
- nie upływał wcale
- płynął w przeciwnym kierunku
- nie był określony
„Ze szczegółowych badań kosmicznego promieniowania tła wynika, że niezależnie od tego, w które miejsce na niebie skierujemy antenę, zmierzymy identyczną temperaturę z dokładnością 1 na 100 000. Po chwili zastanowienia dostrzeżemy osobliwość tej sytuacji. Dlaczego w różnych miejscach Wszechświata, oddzielonych od siebie olbrzymimi odległościami, miałaby występować ta sama temperatura?”
Wybierz dobrą odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Bo ruch obiektów kosmicznych umożliwia wyrównanie się temperatur., 2. Jest to własność Wszechświata, który jest jednorodny., 3. Bo Wszechświat się rozszerza, a odległe dziś obszary były kiedyś blisko siebie., 4. Bo wszelkie nieregularności we Wszechświecie zostały wchłonięte przez Czarne Dziury.
Fragment książki „Piękno Wszechświata”, str. 286:
„Ze szczegółowych badań kosmicznego promieniowania tła wynika, że niezależnie od tego, w które miejsce na niebie skierujemy antenę, zmierzymy identyczną temperaturę z dokładnością 1 na 100 000. Po chwili zastanowienia dostrzeżemy osobliwość tej sytuacji. Dlaczego w różnych miejscach Wszechświata, oddzielonych od siebie olbrzymimi odległościami, miałaby występować ta sama temperatura?”
Wybierz dobrą odpowiedź:
- Bo ruch obiektów kosmicznych umożliwia wyrównanie się temperatur.
- Jest to własność Wszechświata, który jest jednorodny.
- Bo Wszechświat się rozszerza, a odległe dziś obszary były kiedyś blisko siebie.
- Bo wszelkie nieregularności we Wszechświecie zostały wchłonięte przez Czarne Dziury.
Znasz z pewnością wzór , gdzie to siła, – masa, – przyspieszenie. Ten wzór to „poezja fizyki”. Opisuje wszelkie ruchy we Wszechświecie, jeśli tylko prędkość nie jest bliska prędkości światła. Odpowiada też na bardzo proste pytanie: po której stronie przedziału w pociągu należy umieścić na półce bagaż, by nie spadł na głowę przy gwałtownym hamowaniu?
- Po stronie początku pociągu.
- Po stronie końca pociągu.
Wybierz wariant końca tego zdania: Możliwe odpowiedzi: 1. z sił, którymi na siebie oddziałują, 2. z czystej energii, 3. z masy zawartej w materii i antymaterii
Jeszcze dwa zdania z książki „Kwantowa granica”: … „Gdy wytwarzamy antymaterię, musi powstać taka sama ilość materii, aby ją zrównoważyć. Zarówno materia, jak i antymateria „powstają z niczego”, a raczej, mówiąc precyzyjnie, powstają z…”
Wybierz wariant końca tego zdania:
- z sił, którymi na siebie oddziałują
- z czystej energii
- z masy zawartej w materii i antymaterii
Jak myślisz, o jaką materię może tu chodzić: Możliwe odpowiedzi: 1. o antymaterię, 2. o materię kwarkową, 3. o ciemną materię, 4. o materię czarnych dziur
Krótki fragment z książki „Mała księga Wielkiego Wybuchu”: „Doświadczenia te mogłyby doprowadzić do odkrycia nowego rodzaju materii, z jaką dotychczas nie mieliśmy do czynienia – materii, która przenika wszystkie ciała w Galaktyce i daje dominujący wkład do masy Wszechświata.”
Jak myślisz, o jaką materię może tu chodzić:
- o antymaterię
- o materię kwarkową
- o ciemną materię
- o materię czarnych dziur
Analizując teksty naukowe i popularnonaukowe zawsze należy podchodzić krytycznie do zawartych w nich informacji i pamiętać o tym, że celem autora może być wprowadzenie czytelnika w błąd. Przestroga ta dotyczy również analizy wykresów, na których dane można często przedstawić tak, aby nieuważny czytelnik wyciągnął błędne wnioski.
Przyjrzyj się poniższemu wykresowi słupkowemu, który przedstawia liczebność dwóch grup. Czy można zgodzić się ze stwierdzeniem, że liczebność grupy A jest znacznie większa, niż grupy B?
Bardzo ważną umiejętnością niezbędną przy czytaniu tekstów naukowych i popularnonaukowych jest wyszukiwanie informacji w sieci. Spróbuj wypełnić poniższą krzyżówkę - jeżeli nie znasz któregoś z haseł, to spróbuj odnaleźć poprawną odpowiedź w Internecie.
- Proces polegający na samorzutnym i chaotycznym rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek.
- Wielkość określająca liczbę pełnych cykli zjawiska okresowego w jednostce czasu.
- Pierwiastek chemiczny wykorzystywany w elektronice.
- Dział fizyki zajmujący się opisem ruchu ciał pod wpływem działających na nie sił.
- Zbiór badanych ciał.
- Płaska, w przybliżeniu dwuwymiarowa struktura o kształcie plastra miodu, złożona z atomów węgla.
| 1 | ||||||||||||||||
| 2 | ||||||||||||||||
| 3 | ||||||||||||||||
| 4 | ||||||||||||||||
| 5 | ||||||||||||||||
| 6 |