Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1BlnTJvLNV7h
Zdanie z książki „Kwantowa granica”: „Atom składa się głównie z pustej przestrzeni, ponieważ średnica jego jądra jest około dziesięciu tysięcy razy mniejsza od rozmiaru samego atomu.

Gdybyśmy powiększyli atom do rozmiarów boiska do piłki nożnej, to średnica jądra byłaby porównywalna z rozmiarami: Możliwe odpowiedzi: 1. piłki nożnej, 2. piłki tenisowej, 3. owocu wiśni, 4. ziarnka maku
2
Ćwiczenie 2
R1UZpiRVJGoVc
Wzór na siłę odśrodkową ma postać: F=mv2r, gdzie m jest masą ciała, v, jego prędkością, a r, promieniem krzywizny jego toru. Jakie z tego wynikają wnioski dla kierowcy. Wybierz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Przy skręcaniu promień skrętu powinien być jak największy., 2. Przy skręcaniu promień skrętu powinien być jak najmniejszy., 3. Przed zakrętem warto zwiększyć prędkość., 4. Przed zakrętem warto zmniejszyć prędkość.
1
Ćwiczenie 3
R4yMNg7vBMxKk
W książce „Krótka historia czasu” w rozdziale I, znajduje się tekst „Obserwacje Hubble’a wskazywały, że w pewnej chwili, zwanej wielkim wybuchem, rozmiary wszechświata były nieskończenie małe…

Gdzie wtedy wszechświat się znajdował? Możliwe odpowiedzi: 1. w środku obecnego Wszechświata, 2. na skraju obecnego Wszechświata, 3. w czwartym wymiarze przestrzeni, 4. wypełniał całą przestrzeń
2
Ćwiczenie 4
R1EFFPklCw7SW
Kontynuacja tekstu z zadania 3 zawiera frazę „Można powiedzieć, że czas rozpoczął się wraz z wielkim Wybuchem…

A co było z czasem wcześniej? Możliwe odpowiedzi: 1. nie upływał wcale, 2. płynął w przeciwnym kierunku, 3. nie był określony
2
Ćwiczenie 5
RtlTrlT9dj0KR
Fragment książki „Piękno Wszechświata”, str. 286:
Ze szczegółowych badań kosmicznego promieniowania tła wynika, że niezależnie od tego, w które miejsce na niebie skierujemy antenę, zmierzymy identyczną temperaturę z dokładnością 1 na 100 000. Po chwili zastanowienia dostrzeżemy osobliwość tej sytuacji. Dlaczego w różnych miejscach Wszechświata, oddzielonych od siebie olbrzymimi odległościami, miałaby występować ta sama temperatura?

Wybierz dobrą odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Bo ruch obiektów kosmicznych umożliwia wyrównanie się temperatur., 2. Jest to własność Wszechświata, który jest jednorodny., 3. Bo Wszechświat się rozszerza, a odległe dziś obszary były kiedyś blisko siebie., 4. Bo wszelkie nieregularności we Wszechświecie zostały wchłonięte przez Czarne Dziury.
1
Ćwiczenie 6
R1IHcFy2xym2p
Znasz z pewnością wzór F=ma, gdzie F, to siła, m – masa, a – przyspieszenie. Ten wzór, to „poezja fizyki”. Opisuje wszelkie ruchy we Wszechświecie, jeśli tylko prędkość nie jest bliska prędkości światła. Odpowiada też na bardzo proste pytanie: po której stronie przedziału w pociągu należy umieścić na półce bagaż, by nie spadł na głowę przy gwałtownym hamowaniu? Możliwe odpowiedzi: 1. po stronie początku pociągu, 2. po stronie końca pociągu
2
Ćwiczenie 7
R1NwZsu7xhloc
Jeszcze dwa zdania z książki „Kwantowa granica”: … „Gdy wytwarzamy antymaterię, musi powstać taka sama ilość materii, aby ją zrównoważyć. Zarówno materia, jak i antymateria „powstają z niczego”, a raczej, mówiąc precyzyjnie, powstają z…

Wybierz wariant końca tego zdania: Możliwe odpowiedzi: 1. z sił, którymi na siebie oddziałują, 2. z czystej energii, 3. z masy zawartej w materii i antymaterii
3
Ćwiczenie 8
Rj5FHuen4N2SZ
Krótki fragment z książki „Mała księga Wielkiego Wybuchu”: „Doświadczenia te mogłyby doprowadzić do odkrycia nowego rodzaju materii, z jaką dotychczas nie mieliśmy do czynienia – materii, która przenika wszystkie ciała w Galaktyce i daje dominujący wkład do masy Wszechświata.

Jak myślisz, o jaką materię może tu chodzić: Możliwe odpowiedzi: 1. o antymaterię, 2. o materię kwarkową, 3. o ciemną materię, 4. o materię czarnych dziur
3
Ćwiczenie 9

Analizując teksty naukowe i popularnonaukowe zawsze należy podchodzić krytycznie do zawartych w nich informacji i pamiętać o tym, że celem autora może być wprowadzenie czytelnika w błąd. Przestroga ta dotyczy również analizy wykresów, na których dane można często przedstawić tak, aby nieuważny czytelnik wyciągnął błędne wnioski.

Przyjrzyj się poniższemu wykresowi słupkowemu, który przedstawia liczebność dwóch grup. Czy można zgodzić się ze stwierdzeniem, że liczebność grupy A jest znacznie większa, niż grupy B?

RnHJaebsjYbIl
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
uzupełnij treść
RIsh8ofHZlSr2
Ćwiczenie 9
Czytając teksty naukowe można się spotkać różnymi sformułowaniami oznaczającymi dokładnie to samo. Które sformułowanie oznacza to samo co „w przemianie gazu doskonałego podczas, której praca była równa zero”. Możliwe odpowiedzi: 1. w przemianie gazu doskonałego podczas, której nie zmieniała się objętość, 2. w przemianie izochorycznej gazu doskonałego, 3. w przemianie izotermicznej gazu doskonałego
RgxZeEAEAsI0m3
Ćwiczenie 10
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Proces polegający na samorzutnym i chaotycznym rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek., 2. Wielkość określająca liczbę pełnych cykli zjawiska okresowego w jednostce czasu., 3. Pierwiastek chemiczny wykorzystywany w elektronice., 4. Dział fizyki zajmujący się opisem ruchu ciał pod wpływem działających na nie sił., 5. Zbiór badanych ciał., 6. Płaska, w przybliżeniu dwuwymiarowa struktura o kształcie plastra miodu, złożona z atomów węgla.