Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Funkcja liniowa - pojęcie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie funkcji liniowej;
oblicza wartości funkcji liniowej dla podanych argumentów;
wyznacza wartości argumentów, dla których funkcja liniowa przyjmuje określoną wartość;
wykorzystuje poznaną wiedzę do rozwiązywania zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przedstawienie uczniom tematu: „Funkcja liniowa - pojęcie” oraz celów lekcji, a następnie określenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w 3‑osobowych grupach zapoznają się z informacjami zawartymi w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie zapoznają się z zawartością sekcji „Infografika”. Po czym następuje omówienie ewentualnych problemów związanych z jego niezrozumieniem.
Uczniowie rozwiązują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑2 w sekcji „Sprawdź się”, a następnie wybrany uczeń omawia ich wykonanie na forum klasy – krok po kroku.
Kolejny etap to liga zadaniowa – uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 3‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie przedstawiają rozwiązania przed całą klasą.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia numer 6, 7 i 8; po wykonaniu każdego z nich następuje omówienie rozwiązania przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji liniowej.Definicja funkcji liniowej.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać materiał w sekcji „Infografika” do wprowadzenia pojęcia funkcji liniowej lub do samodzielnej pracy uczniów przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z materiałem w tej sekcji i przygotowują do pracy na zajęciach, aby samodzielnie rozwiązywać zadania.
Infografika może być pomocna przy omawainiu własności funkcji liniowej.