Dla nauczyciela
Autor: Sabina Świtała
Przedmiot: język polski
Temat: „Wszystko zda się pęka” – o sztuce baroku i jej obecności w poezji.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
10) gromadzi i przetwarza informacje, sporządza bazę danych.
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje najważniejszych artystów barokowych;
zna i rozpoznaje główne cechy sztuki barokowej;
opisuje dzieła sztuki, uwzględniając tendencje; charakterystyczne dla okresu baroku;
rozpoznaje cechy twórców epoki baroku;
ilustruje typowe cechy stylu barokowego w malarstwie przykładami barokowych i współczesnych utworów literackich;
interpretuje wiersze współczesnych poetów zainspirowanych malarstwem barokowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda aktywna – magnetyzm słów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kopie wiersza Jerzego Harasymowicza Barokowy kościół;
karty pracy.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Nauczyciel rozdaje uczniom wiersz Jerzego Harasymowicza Barokowy kościół. Wskazana osoba odczytuje tekst. Prowadzący pyta, jakie cechy sztuki barokowej wskazane zostały w tekście.
Barokowy kościółPatrzą do góry
skrzydlate cheruby
i ty patrzysz
i cheruby ulatują
do małych chmurek katedryI ty ulatujesz
na turkusowej łodzi
oczu
i szaleją sklepieniem
grzywacze namiętności
i wszystko zda się pęka
pod ich naporemA wokół tak cicho
i kościół zdaje się być tylko kościołem
2. Przedstawienie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z informacjami na temat sztuki baroku w zakładce Przeczytaj. Następnie tworzą w zeszycie notatkę, wykorzystując strategię magnetyzmu słów. Przykład fragmentu notatki:
2. Po sporządzeniu notatki uczniowie sprawdzają swoją wiedzę na temat sztuki baroku, rozwiązując interaktywny quiz (gra dydaktyczna, polecenie nr 1). Następnie uczestnicy zajęć udają się na wirtualny spacer, wynotowują cechy stylu barokowego i wyszukują informacje na temat malarstwa Michaela Willmanna.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z e‑materiału: 1, 2, 8, 9 i 10. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
4. Prowadzący rozdaje karty pracy, które uczniowie uzupełniają indywidualnie. Wyniki omawiane są w parach, wątpliwości konsultowane z nauczycielem.
KARTA PRACY (powinna zawierać reprodukcję obrazu Pabla Picassa Martwa natura z kotem, można również wyświetlić obraz na tablicy multimedialnej lub przez rzutnik multimedialny)
Przyjrzyj się obrazowi Pabla Picassa Martwa natura z kotem i napisz, w jaki sposób nawiązuje on do sztuki baroku.
Napisz w kilku zdaniach, jakie cechy dzieła powodują, że nie można go przypisać do epoki baroku.
Faza podsumowująca
Nauczyciel rzuca włóczkę wybranemu uczniowi, uczeń, który ją złapie, robi pętlę na palcu i przekazuje włóczkę kolejnemu uczniowi, podając przy tym jedną cechę sztuki baroku. Po odpowiedziach udzielonych przez kilka osób uczestnicy zajęć uwalniają się z pętli, wskazując cechę sztuki baroku wymienioną przez poprzednika. Poprawnie wskazana cecha pozwala na rozwiązanie pętli z palca.
Praca domowa:
Maria Rzepińska w publikacji Siedem wieków malarstwa europejskiego (Wrocław 1991, s. 230) pisała, że w sztuce Rubensa wszystkie cechy barokowe występują w komplecie
. Odwołując się do konkretnych prac artysty, uzasadnij tezę Rzepińskiej.
Materiały pomocnicze:
Sztuka baroku. Architektura – rzeźba – malarstwo, pod red. T. Rolf, tłum. B. Drąg, Kraków 2004.
Rzepińska Maria, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław 1991.
Praca metodą magnetyzmu słów opisana została w publikacji Doug Buehl, Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i uczyć się skutecznie, pod red. W. Bednarkowej, tłum. B. Piątek, Kraków 2004, s. 95‑97.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Po wirtualnym spacerze uczniowie mogą w grupach stworzyć przewodnik po Pocysterskim Opactwie w Krzeszowie na Dolnym Śląsku.