maska – sztuka, teatr, nietrwałość przedstawienia i jego przemijanie;
przyłbica – symbol przemijającej władzy człowieka;
nuty i skrzypce – ulotność muzyki, jej nietrwałość, ograniczenie czasowe.
211
Ćwiczenie 5
Które fragmenty wiersza Adama Zagajewskiego odnoszą się do scen rodzajowych?
R1JBPvPFaR6W8
Przypomnij sobie, co to są sceny rodzajowe i czego dotyczą.
Do scen rodzajowych w wierszu Adama Zagajewskiego odnoszą się fragmenty opisujące codzienne życie i zwykłe czynności, np. obieranie jabłka, czytanie książki i listu, a także portrety dzieci.
311
Ćwiczenie 6
Czym charakteryzuje się malarstwo holenderskie. Wymień znanych malarzy.
Czym charakteryzuje się malarstwo holenderskie. Wymień znanych malarzy.
Czym charakteryzuje się malarstwo holenderskie. Wymień znanych malarzy.
Obejrzyj obrazy w poniższej galerii. Zastanów się, które z nich mogłyby ilustrować fragmenty utworu Adama Zagajewskiego Malarze Holandii. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R1CcIitS3cxQt
Czytając wiersz Adama Zagajewskiego, postaraj się uruchomić wyobraźnię i „zobaczyć” opisane sceny.
Uczeń może wybrać wszystkie przykłady. W uzasanieniu należy wskazać m.in. elementy martwej natury, okno, suknie kobiet, postaci, widoki wnętrz, sceny rodzajowe oraz podać odpowiednie cytaty z wiersza.
R1WBPJE0r2TJz
RIYEWLnKCIct6
R1S3XtsePdVf7
RfeLhRjRkofYu
Rmw2XxDdap7bz
R1NI9YpLS2xZv
RieVo8kBggnMt
R5fdspsGH4qni
31
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytania dotyczące wiersza Adama Zagajewskiego Malarze Holandii.
RTq9aQ1S3QGJn
Zastanów się, która strofa przedstawia elementy życia codziennego, np. przedmioty.
Znajdź przedmioty i elementy otoczenia wskazujące na czystość.
Zastanów się, jakie elementy przedstawionego świata mogą się odnosić do motywu vanitas. Co świadczy o ich przemijalności?
Jaka jest rola widza, odbiorcy obrazów namalowanych przez niderlandzkich mistrzów? Z jakiego miejsca obserwuje przedstawione sceny?
Przypomnij sobie cechy malarstwa Rembrandta i zastanów się, jakie jego aspekty podkreślił w swoim wierszu Zagajewski.
Sprawdź, czy twoja odpowiedź jest bliska tym wyjaśnieniom:
Lubili mieszkać. Mieszkali wszędzie,/ w drewnianym oparciu krzesła/ i w strużce mleka wąskiej jak Cieśnina Beringa./ Drzwi były szeroko otwarte, wiatr przyjazny,/ miotły odpoczywały po sumiennej pracy./ Domy odsłonięte.
Pościel – czysta, wykrochmalona; odsłonięte domy, otwarte drzwi – jego mieszkańcy nie mieli nic do ukrycia; w tym świecie nie ma tajemnic, a ludzie wiodą życie moralne.
Rzeczy są nieśmiertelne ale nie służą nam, Powiedzcie, malarze Holandii, co będzie,/ gdy jabłko zostanie obrane, gdy zgaśnie jedwab,/ gdy wszystkie kolory będą zimne.
Większość obrazów malarstwa niderlandzkiego tego okresu przedstawia sceny dosłownie – pozbawione są symbolicznej, „głębokiej” treści; są zapisem sytuacji codziennych, zwykłych; przedstawieniami przedmiotów i portretów osób. Widz, odbiorca scen przedstawionych przez mistrzów przywołanych przez Zagajewskiego, zaglądając (niejako przez otwarte drzwi) do wnętrz mieszczańskich domów, zdaje się widzieć życie ich mieszkańców takie, jakim ono jest.
W malarstwie Rembrandta pojawia się tajemnica, głębia – nazywany jest on malarzem duszy. Napięcie, emocje, tajemnica – taki właśnie jest jego pierwszy autoportret, skrywający twarz w cieniu. Rembrandt stosuje światłocień, zatem światło nie służy mu do ekspresji, jak to jest u Caravaggia, ale ma znaczenie metafizyczne.
RlW4W0WjquaSh2
Ćwiczenie 8
2
Ćwiczenie 8
R19wrDN2vjLlk
31
Ćwiczenie 9
Zastanów się i powiedz, na czym polega zawarta w wierszu Wisławy Szymborskiej ironia. Zapisz swoje wnioski poniżej.
R8WleweZLcXIZ
W jaki sposób są traktowane córy baroku, bohaterki dzieł Rubensa? Do czego są porównane?
Ironia zawarta jest w kpiącej ocenie bohaterek obrazów Rubensa. Podmiot liryczny traktuje je przedmiotowo, porównując do tłustych dań. Ironia jest ukryta w metaforze zestawiającej grę miłosną ze sztuką kulinarną, z konsumpcją.
1
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami obrazów, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisami obrazów, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisami obrazów, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Przyjrzyj się poniższym obrazom w galerii, a następnie wykonaj ćwiczenie.