Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Katarzyna Piotrowska
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Florence Nightingale – the Nurse Who Cared / Florence Nightingale – pielęgniarka z powołania
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.11, I.12, I.14, II.5, III.4, III.5, III.6, III.7, V.2, V.3, V.5, V.12, VIII.2, VIII.3, VIII.5, IX.1
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu historii pielęgniarstwa.
Uczeń umie wyrazić opinię na temat rozwoju pielęgniarstwa.
Uczeń przedstawia wkład Florence Nightingale w rozwój pielęgniarstwa na świecie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z historią i rozwojem pielęgniarstwa na świecie.
Uczeń poszerza wiedzę na tematy związane z historią i rozwojem pielęgniarstwa na świecie.
Strategie uczenia się
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów, błąd jako narzędzie doskonalenia)
Metody/techniki nauczania:
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (katalog interaktywny, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające oddział Florence Nightingale w Scutari i prosi uczniów o przygotowanie listy: a) słownictwa dotyczącego wyglądu oddziału; b) warunków pracy na oddziale. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna lub wskazana osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie w parach lub na forum klasy interpretują wybrane albo wszystkie cytaty. Mogą również wskazać cytat, który najbardziej do nich przemawia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w pięcioosobowych grupach. Każdy z uczniów w obrębie grupy zapoznaje się z jednym z pięciu akapitów tekstu Florence Nightingale – the Nurse Who Cared. W swoich grupach uczniowie relacjonują treść fragmentów, które przeczytali. Na zakończenie nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek.
Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, chętna lub wskazana osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi w parach uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Korzystając z informacji zawartych w tekście, do każdego wydarzenia podają kilka dodatkowych informacji (jeżeli są w tekście).
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Wskazane osoby odczytują prace na forum klasy.
Alternatywnie: Uczniowie pracują w trzech różnych parach i na każde pytanie odpowiadają w innej parze. Następnie wskazane osoby prezentują odpowiedzi swoje (lub swoich rozmówców) na forum klasy.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym (robią notatki z kluczowych informacji) i wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do treści katalogu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach, następnie nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi (dyskusja po angielsku). Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Wskazane osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: Uczniowie realizują zadanie w parach lub w formie ogólnoklasowej dyskusji. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
The standards of nursing care have improved greatly since the nineteenth century. Write an article in which you describe the difficult situation of patients in the past and discuss the most significant changes to nursing that have been introduced since then.
Your text should be between 200 and 250 words and meet all the requirements typical of the form indicated in the instructions.
Na kolejnej lekcji praca domowa jest sprawdzana na forum klasy, a prace pisemne są zbierane do oceny indywidualnej.
Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, w oparciu na informacje zawarte w tekście i katalogu interaktywnym z e‑materiału, uczniowie przygotowują się do odegrania dwóch ról: A – Florence Nightingale; B – współczesnego nastolatka. W tym celu zapoznają się z faktami z życia Florence oraz przygotowują pytania, które z perspektywy współczesnego młodego człowieka chcieliby zadać Florence.
Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach: uczeń A wciela się w postać Florence Nightingale, uczeń B reprezentuje pokolenie współczesnych nastolatków. Uczeń B zadaje uczniowi A pytania dotyczące życia oraz motywacji, trudności, satysfakcji itd. W kontekście działalności zawodowej bohaterki. Uczeń A odpowiada na pytania zadane przez ucznia B.