Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Filtracja, dekantacja, wirowanie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztwory. Uczeń:

4) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia).

Zakres rozszerzony

V. Roztwory. Uczeń:

4) opisuje sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki (m.in. ekstrakcja, chromatografia, elektroforeza).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • dobiera sprzęt laboratoryjny potrzebny do oddzielenia osadu od roztworu;

  • projektuje doświadczenie pozwalające oddzielić osad od roztworu;

  • wykonuje eksperyment rozdzielania osadu od cieczy;

  • omawia filtrację, dekantację i wirowanie;

  • dobiera odpowiednią metodę oddzielenia osadu od rodzaju roztworu i osadu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • eksperyment;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady mieszanin, z którymi spotykają się na co dzień, a następnie przykłady mieszanin niejednorodnych i ich sposoby rozdziału.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu „mieszaniny niejednorodne”. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują tekst w e‑materiale, dotyczący roztworów homogenicznych i heterogenicznych, po czym chętni uczniowie podają interpretację tych pojęć, z podaniem przykładów.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe:

  • I grupa – sączenie;

  • II grupa – dekantacja;

  • III grupa – wirowanie.
    Uczniowie analizują materiał w dostępnych źródłach informacji, po czym chętni lub wskazani uczniowie omawiają te rodzaje rozdzielania mieszanin na składniki.

  1. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną w e‑materiale. Następnie uczniowie dobierają się w pary. Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom karty pracy „Rozdzielanie mieszaniny niejednorodnej”, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie w parach wykonują eksperymenty: sączenie i dekantację. Nauczyciel nadzoruje poprawne złożenie zestawów, ewentualne błędy koryguje. Uczniowie uzupełniają karty pracy.

  2. Po zakończonej pracy chętni uczniowie prezentują efekty pracy w parach. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  3. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę samodzielnie, wykonując zadania w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jakie roztwory nazywamy homogenicznymi, a jakie heterogenicznymi? Co to jest mieszanina niejednorodna? Na czym polega sączenie? Jaki sprzęt i szkło laboratoryjne wchodzą w skład zestawu do sączenia? Na czym polega dekantacja i wirowanie?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wypisać w zeszytach wady i zalety filtracji i dekantacji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystany w celu przygotowania uczniów do wykonania ćwiczenia oraz podczas przygotowywania się do zajęć.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest mieszanina niejednorodna?

  • Jakie roztwory nazywamy homogenicznymi, a jakie heterogenicznymi?

  • Na czym polega sączenie?

  • Jaki sprzęt i szkło laboratoryjne wchodzą w skład zestawu do sączenia?

  • Na czym polega dekantacja i wirowanie?

  1. Doświadczenie:

  2. Sprzęt i szkło laboratoryjne: zlewki, lejki, bibuła filtracyjna, bagietka;

  3. Odczynniki chemiczne: nierozpuszczalne sole CaCO3, FeS, woda destylowana.

  4. Instrukcja wykonania doświadczenia:

  • Przygotuj zestaw do sączenia/dekantacji.

  • Przygotuj z odczynników odpowiednie mieszaniny.

  • Przeprowadź proces sączenia/dekantacji.

  • Obserwuj zmiany.

  1. Karty pracy:

R1WiQ7wheGfMI

Plik PDF o rozmiarze 118.60 KB w języku polskim