Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Diagnostyka chorób układu moczowego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz wskazania do przeprowadzenia ogólnego badania moczu.
Zinterpretujesz przykładowy wynik badania moczu.
Zdefiniujesz próg nerkowy.
Rozpoznasz różnicę między badaniem USG a badaniem urograficznym.
Podasz wskazania do przeprowadzenia tych badań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
prezentacja;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Troje wybranych/chętnych uczniów pozyskuje informacje na temat diagnostyki chorób układu moczowego i przygotowuje prezentację. Każda z prezentacji powinna dotyczyć innej metody diagnostycznej i przykładowych chorób, które można dzięki niej rozpoznać:
– uczeń 1 – badanie laboratoryjne moczu;
– uczeń 2 – badanie USG;
– uczeń 3 – badanie TK i inne metody obrazowe.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów:
– W jakim celu wykonuje się badanie moczu?
– Jakie parametry moczu ocenia się podczas badania?
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują efekty swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy.
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i prosi uczniów, by pracując w parach, przeanalizowali przedstawione parametry badania laboratoryjnego próbki moczu, a następnie wyjaśnili, czym jest próg nerkowy, i opisali, co się stanie, kiedy zostanie on przekroczony (polecenie nr 1). Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Uczniowie wykonują w parach polecenie 2: „Wymień parametry fizyczne, biochemiczne oraz skład osadu moczu”. Ochotnicy przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na podstawie tekstu źródłowego – dlaczego po stwierdzeniu długotrwałego białkomoczu pacjent powinien wprowadzić zmiany stylu życia, aby zapobiec udarowi mózgu) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić – na podstawie tekstu źródłowego – dlaczego pierwszy strumień porannego moczu nie jest odpowiednim materiałem do badania), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” na innych lekcjach poświęconych badaniom laboratoryjnym moczu.