Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Roman Ingarden. Polski wkład w rozwój fenomenologii

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
11. Fenomenologia. Uczeń:
3) przedstawia Romana Ingardena koncepcję człowieka i sztuki;
4) analizuje fragment Książeczki o człowieku Romana Ingardena (esej Człowiek i jego rzeczywistość).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • określa rolę Romana Ingardena w rozwoju fenomenologii, odwołując się do jego poglądów estetycznych i ontologicznych;

  • wyjaśnia, na czym polega koncepcja literackiego dzieła sztuki oraz koncepcja człowieka Romana Ingardena;

  • na przykładzie fragmentu Książeczki o człowieku Romana Ingardena określa związek między jego koncepcją sztuki oraz koncepcją człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • audiobook;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z biografią Romana Ingardena i przygotowanie krótkich prezentacji, zawierające najważniejsze wątki z życia filozofa, które wpłynęły na ukształtowanie się jego nauki.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: prosi, aby zaprezentowali swoje prezentacje na forum klasy. Uczniowie wspólnie wybierają pięć najważniejszych ich zdaniem wątków z biografii Ingardena, które wpłynęły na jego filozofię.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy w formie mapy myśli hasło „Roman Ingarden” i związane z nim pojęcia: „koncepcja dzieła literackiego”, „koncepcja człowieka”. Uczniowie wspólnie opracowują mapę myśli dotyczącą wymienionych zagadnień. Jeśli jest konieczne, nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie odczytują polecenia:
    Czym się zajmuje fenomenologia? Wymień kilku przedstawicieli tego kierunku.
    Jaka była rola Romana Ingardena w rozwoju fenomenologii?
    Pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązania i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie nr 6: Określ, jakie specyficznie ludzkie aspekty egzystencji wymienia w tekście Ingarden.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 5, 7–8.

Materiały pomocnicze:

  • Roman I., Człowiek i jego rzeczywistość, [w:] tegoż, Książeczka o człowieku, Kraków 1998.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.