Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RpHvr4Wy5BX8O1
Ćwiczenie 1
Zaznacz odpowiedź. Czyim uczniem był Roman Ingarden? Możliwe odpowiedzi: 1. Edmunda Husserla, 2. Immanuela Kanta, 3. Martina Heideggera, 4. Wilhelma Diltheya
RHuexoYV07yyf1
Ćwiczenie 2
Zaznacz odpowiedź. Jakiej interpretacji fenomenologii bronił w swoich dziełach Ingarden? Możliwe odpowiedzi: 1. realistycznej, 2. idealistycznej, 3. pozytywistycznej, 4. historycznej
11
Ćwiczenie 3

Przeciągnij na pole z portretem Ingardena prawdziwe informacje o jego dziele i życiu.

R19uv5uhi0aqS
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Portret Romana Ingardena, 1937
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 3
R19JT3x2VORV1
Wybierz prawdziwe informacje o dziele i życiu Ingardena. Możliwe odpowiedzi: 1. Przetłumaczył Krytykę czystego rozumu I. Kanta, 2. Realizm teoriopoznawczy, 3. Fenomenologia dzieła sztuki, 4. Studiował we Lwowie oraz w Niemczech, 5. Spór o istnienie świata, 6. Przetłumaczył wszystkie dzieła Kanta, 7. Idealizm teoriopoznawczy, 8. Fenomenologia wartości, 9. Całe życie spędził w Niemczech, 10. Pozytywista logiczny, 11. Badania logiczne
R11EP0H8V2JGH11
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Roman Ingarden miał szerokie zainteresowania filozoficzne i nie ograniczał się do jednego działu filozofii, jednak najbardziej znany jest ze swojej teorii (tu wybierz) 1. literackiego, 2. estetycznej, 3. heteronomicznie, 4. niezależne. Jej zasadniczą częścią jest koncepcja (tu wybierz) 1. literackiego, 2. estetycznej, 3. heteronomicznie, 4. niezależne dzieła sztuki. Według Ingardena jest ono częściowo (tu wybierz) 1. literackiego, 2. estetycznej, 3. heteronomicznie, 4. niezależne od świadomości. Sens dzieła nie jest ani trwale do niego przypisany, ani swobodnie wytwarzany przez świadomość odbiorcy, lecz istnieje (tu wybierz) 1. literackiego, 2. estetycznej, 3. heteronomicznie, 4. niezależne.

Tekst A

1
Roman Ingarden Książeczka o człowieku

Człowiek tym się mianowicie m.in. odróżnia od zwierząt, że nie tylko opanowuje przyrodę w granicach bez porównania szerszych, niż to jest dostępne dla zwierząt, a nawet ją przekształca i przystosowuje do swych potrzeb i wymogów, ale nadto – i w tym leży jego rys istotny – że wytwarza sobie pewną zupełnie nową rzeczywistość lub, jakby może ktoś chciał powiedzieć, quasi-rzeczywistość. Raz wytworzona, stanowi ona potem znamienny składnik otaczającego go świata.

Człowiek uprawia ziemię i hoduje rośliny, stawia domy, buduje drogi lub koleje, reguluje rzeki itd. Robią to jednak na swój sposób i w swoich wymiarach także niektóre przynajmniej zwierzęta – bobry, mrówki, termity – choć na pewno w stopniu znacznie mniej doskonałym i powszechnym. Ale człowiek stwarza nadto tego rodzaju przedmioty, jak dzieła sztuki, teorie naukowe, systemy metafizyczne lub teologiczne, języki, jako różne sposoby utrwalania i przekazywania innym tego, co raz zostało pomyślane, państwa, instytucje publiczne (jak np. uniwersytety) lub prywatne (np. banki, towarzystwa itp.), systemy prawne, pieniądz itd. Hodując zaś i przekazując wiedzę o swej własnej przeszłości i o przeszłości dzieł wytworzonych przez swych przodków, wytwarza rzeczywistość historyczną, dzięki której życie działającego właśnie pokolenia staje się dalszym ciągiem procesów i wypadków historycznych już dokonanych. […]

Lecz zróbmy jeszcze krok jeden, rozstrzygający: To, co wartością nazywamy: dobro, piękno, prawdziwość, sprawiedliwość itd., to nie znajduje się w owej fizyko‑biologicznej podbudowie naszego ludzkiego świata, lecz występuje dopiero właśnie w owej przez nas wytworzonej i dla człowieka właściwej, nadbudowanej rzeczywistości, albo też przynajmniej – jak dobro w znaczeniu moralnym – przez nią się przejawia lub wymaga jej wytworzenia dla swego ucieleśnienia. Człowiek tę rzeczywistość wytwarza najwyższym swym wysiłkiem, nieraz trudem i ofiarą całego życia, największym wykwitem swej genialności. Ale gdyby to uczynił tylko dlatego, by po prostu naturze swej dogodzić, by się wyładować i stworzyć sobie warunki miłej duchowej egzystencji, to przez to jeszcze nie spełniłby swej najistotniejszej funkcji, jeszcze w swym najgłębszym rdzeniu nie dorósłby do swego powołania, do tego, co stanowi jego istotę, jego ideę. Dopiero przez to, że wytwarza rzeczywistość, która ujawnia lub ucieleśnia w sobie wartości dobra, piękna, prawdziwości i prawa […], dopiero przez to osiąga swe właściwe człowieczeństwo.

1 Źródło: Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Kraków 2009, s. 29–37.
ROpJJj2TR9Mw72
Ćwiczenie 5
Zaznacz odpowiedź. W powyższym fragmencie (tekst A) Roman Ingarden wyraża pogląd, że człowiek różni się od zwierząt, ponieważ... Możliwe odpowiedzi: 1. lepiej niż zwierzęta opanował przyrodę., 2. nie ma w nim nic naturalnego., 3. tworzy niezależny od natury świat kultury i moralności., 4. jest obdarzony geniuszem.
21
Ćwiczenie 6

Określ, jakie specyficznie ludzkie aspekty egzystencji wymienia w tekście Ingarden.

RHspPPhNsKavG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie wymienionych wcześniej wartości określ istotę człowieczeństwa według Ingardena.

R1VV8cqO6Injt
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie cytatu z tekstu Ingardena wyjaśnij, jak rozumie on bycie człowiekiem. A co ty o tym sądzisz? Czy zgadasz się z tą koncepcją? Wyjaśnij sens cytatu oraz wyraź i uzasadnij swoje stanowisko.

1
Roman Ingarden Książeczka o człowieku

Jesteśmy ludźmi przez to, że przerastamy warunki biologiczne, w jakich znaleźliśmy się, i że na ich podłożu budujemy nowy, odmienny świat.

2 Źródło: Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, Kraków 2009, s. 37.
R1XWnAT4btp1q
(Uzupełnij).