Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Kobieca powieść bezkobieca? O bohaterkach Lalki Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje postępowanie bohaterek Lalki Bolesława Prusa w kontekście odgrywanych przez nie ról społecznych,
określa stosunek Bolesława Prusa do idei emancypacyjnych,
interpretuje fragmenty Lalki i perły Olgi Tokarczuk w odniesieniu do kreacji bohaterek kobiecych Prusa,
przygotowuje argumenty do dyskusji na temat emancypacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja za i przeciw;
dyskusja panelowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kobieca powieść bezkobieca? O bohaterkach Lalki Bolesława Prusa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Proponuje także zainteresowanym osobom, by przygotowały się do dyskusji panelowej, w której wystąpią w roli ekspertów. Jedna osoba powinna zostać moderatorem dyskusji. Tematem będzie emancypacja; nauczyciel prosi więc chętnych uczniów, by przygotowali najważniejsze (hasłowe) informacje na temat ruchów emancypacyjnych w Europie i na świecie od XIX wieku do współczesności.
UWAGA: zajęcia mogą zostać zaplanowane przez nauczyciela na dwie godziny lekcyjne.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta: jakie role społeczne są tradycyjnie przypisywane kobietom, a jakie mężczyznom? Jakie korzyści społeczne niesie ten podział? Jakie zagrożenia? Uczniowie dyskutują swobodnie, wymieniając się poglądami. Później nauczyciel kieruje ich uwagę na bohaterki Lalki. Pyta: jakie są kobiety z powieści Prusa? Jakim stereotypom ulegają? Jak postrzegają je mężczyźni?
Po krótkiej wymianie zdań prowadzący poleca, by uczniowie wykonali w parach polecenia towarzyszące mapie myśli. Następnie prosi wybrane osoby o prezentację wyników pracy, weryfikuje je i ocenia.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wezmą udział w dyskusji panelowej na temat emancypacji, a przygotowaniem do niej będzie wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Poleca, by uczniowie wykonali indywidualnie ćw. 3 i 4.
Dyskusja panelowa. Nauczyciel zapowiada, że w roli ekspertów wystąpią w niej osoby, które przygotowały się w domu. Tematem będzie emancypacja, eksperci prezentują krótką historię tej idei. Być może znajdą się wśród nich zwolennicy i przeciwnicy emancypacji, którzy zechcą przedstawić swoje poglądy na omawiany temat. Pozostali uczestnicy zajęć mogą włączać się do dyskusji, zadawać pytania, wyrażać swoje przekonania, prosić ekspertów o dodatkowe informacje. Nauczyciel dba o to, by dyskusja przebiegała w przyjaznej atmosferze, z poszanowaniem oponentów.
W podsumowaniu dyskusji nauczyciel może postawić pytania: czy proces emancypacji kobiet zakończył się już, czy też trwa nadal? Czy emancypacja jest potrzebna? W podsumowaniu mogą wziąć udział wszyscy uczestnicy dyskusji, sygnalizując chęć zabrania głosu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali w parach ćw. 8. Następnie prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Do wyboru:
a) Ustosunkuj się do stwierdzenia Olgi Tokarczuk, która uważa, że bohaterkom kobiecym w Lalce Bolesława Prusa brakuje „jakiegoś wymiaru”. Sformułuj przynajmniej dwa argumenty. Weź pod uwagę własne doświadczenia czytelnicze.
b) Zastanów się, która z bohaterek wykreowanych przez Bolesława Prusa w Lalce mogłaby stać się główną bohaterką współczesnego serialu. Wyjaśnij, dlaczego jej historia mogłaby zainteresować widzów. Odnieś się także do sposobu kreacji tej postaci.
Materiały pomocnicze:
Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Olga Tokarczuk, Lalka i perła, Kraków 2016.
Grażyna Borkowska, „Lalka” – kobiety, mężczyźni, miłość, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.