Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Kobieca powieść bezkobieca? O bohaterkach Lalki Bolesława Prusa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
9) rozpoznaje elementy erystyki w dyskusji oraz ocenia je pod względem etycznym;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
3) reaguje na przejawy agresji językowej, np. zadając pytania, prosząc o rozwinięcie lub uzasadnienie stanowiska, wykazując sprzeczność wypowiedzi;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje postępowanie bohaterek Lalki Bolesława Prusa w kontekście odgrywanych przez nie ról społecznych,

  • określa stosunek Bolesława Prusa do idei emancypacyjnych,

  • interpretuje fragmenty Lalki i perły Olgi Tokarczuk w odniesieniu do kreacji bohaterek kobiecych Prusa,

  • przygotowuje argumenty do dyskusji na temat emancypacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • dyskusja za i przeciw;

  • dyskusja panelowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kobieca powieść bezkobieca? O bohaterkach Lalki Bolesława Prusa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Proponuje także zainteresowanym osobom, by przygotowały się do dyskusji panelowej, w której wystąpią w roli ekspertów. Jedna osoba powinna zostać moderatorem dyskusji. Tematem będzie emancypacja; nauczyciel prosi więc chętnych uczniów, by przygotowali najważniejsze (hasłowe) informacje na temat ruchów emancypacyjnych w Europie i na świecie od XIX wieku do współczesności.
    UWAGA: zajęcia mogą zostać zaplanowane przez nauczyciela na dwie godziny lekcyjne.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta: jakie role społeczne są tradycyjnie przypisywane kobietom, a jakie mężczyznom? Jakie korzyści społeczne niesie ten podział? Jakie zagrożenia? Uczniowie dyskutują swobodnie, wymieniając się poglądami. Później nauczyciel kieruje ich uwagę na bohaterki Lalki. Pyta: jakie są kobiety z powieści Prusa? Jakim stereotypom ulegają? Jak postrzegają je mężczyźni?
    Po krótkiej wymianie zdań prowadzący poleca, by uczniowie wykonali w parach polecenia towarzyszące mapie myśli. Następnie prosi wybrane osoby o prezentację wyników pracy, weryfikuje je i ocenia.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapowiada, że uczniowie wezmą udział w dyskusji panelowej na temat emancypacji, a przygotowaniem do niej będzie wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Poleca, by uczniowie wykonali indywidualnie ćw. 3 i 4.

  2. Dyskusja panelowa. Nauczyciel zapowiada, że w roli ekspertów wystąpią w niej osoby, które przygotowały się w domu. Tematem będzie emancypacja, eksperci prezentują krótką historię tej idei. Być może znajdą się wśród nich zwolennicy i przeciwnicy emancypacji, którzy zechcą przedstawić swoje poglądy na omawiany temat. Pozostali uczestnicy zajęć mogą włączać się do dyskusji, zadawać pytania, wyrażać swoje przekonania, prosić ekspertów o dodatkowe informacje. Nauczyciel dba o to, by dyskusja przebiegała w przyjaznej atmosferze, z poszanowaniem oponentów.

  3. W podsumowaniu dyskusji nauczyciel może postawić pytania: czy proces emancypacji kobiet zakończył się już, czy też trwa nadal? Czy emancypacja jest potrzebna? W podsumowaniu mogą wziąć udział wszyscy uczestnicy dyskusji, sygnalizując chęć zabrania głosu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel poleca, by uczniowie wykonali w parach ćw. 8. Następnie prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi.

  2. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Do wyboru:
    a) Ustosunkuj się do stwierdzenia Olgi Tokarczuk, która uważa, że bohaterkom kobiecym w Lalce Bolesława Prusa brakuje „jakiegoś wymiaru”. Sformułuj przynajmniej dwa argumenty. Weź pod uwagę własne doświadczenia czytelnicze.
    b) Zastanów się, która z bohaterek wykreowanych przez Bolesława Prusa w Lalce mogłaby stać się główną bohaterką współczesnego serialu. Wyjaśnij, dlaczego jej historia mogłaby zainteresować widzów. Odnieś się także do sposobu kreacji tej postaci.

Materiały pomocnicze:

  • Wojciech Strokowski, Polonista polimedialny, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Olga Tokarczuk, Lalka i perła, Kraków 2016.

  • Grażyna Borkowska, „Lalka” – kobiety, mężczyźni, miłość, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2014.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.