Dla nauczyciela
Autor: Zespół Redakcyjny
Przedmiot: Język polski
Temat: Samouczek: Aluzja literacka w Żarłocznej Ewie Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcia komizmu, absurdu oraz aluzji literackiej oraz wskazuje ich cechy w utworze Żarłoczna Ewa Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego;
dokonuje analizy języka wypowiedzi zastosowanego przez poetę oraz wyjaśnia, w jaki sposób wpływa on na obraz świata przedstawionego;
wyjaśnia, w jaki sposób Gałczyński zmodyfikował przesłanie Księgi Rodzaju w utworze Żarłoczna Ewa;
konstruuje i redaguje pracę na temat: Wyróżnij i omów wszystkie elementy komiczne i absurdalne, które odróżniają utwór „Żarłoczna Ewa” od pierwowzoru. Zastanów się, czy znajomość treści Księgi Rodzaju jest konieczna do właściwego zrozumienia tekstu Gałczyńskiego;
redaguje tekst interpretacyjny na temat Żarłocznej Ewy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
samouczek (tutorial).
Formy pracy:
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel poleca uczniom, by przed lekcją przeczytali teksty, których dotyczyć będzie samouczek. W tym przypadku to lektura fragmentu Księgi Rodzaju (3, 1 7) oraz utworu Żarłoczna Ewa Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Uczniowie zainteresowani pogłębieniem tematu mogą zapoznać się z treścią całego tomu zawierającego wszystkie scenki Teatrzyku Zielona Gęś (proponowane wydanie: Iskry, Warszawa 2009).
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do lekcji oraz jej cele. Zapisuje temat na tablicy. Informuje uczniów, że lekcja będzie poświęcona na samodzielną pracę. Zadaniem nauczyciela jest kontrolowanie przebiegu pracy uczniów.
Faza realizacyjna
Praca z multimedium:
Uczniowie zapoznają się z treścią samouczka. Formułują syntetyzującą notatkę. Wykonują polecenia do multimedium:
W pierwszym poleceniu postawiono przed uczniami zadanie przypomnienia sobie dzieł (literackich i plastycznych) interpretujących biblijną scenę kuszenia oraz dokonania ich zestawienia.
W odpowiedzi na drugie polecenie uczniowie tworzą konspekt pracy pisemnej w dowolnej formie graficznej (np. grafonotkę, tabelę, mapę myśli). Tutaj zapisują także wszystkie swoje wątpliwości, pytania do tekstu, kwestie kluczowe.
Ćwiczenia interpretacyjne:
Uczniowie wykonują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1‑7. W tej sekcji zestawiają ze sobą teksty Żarłoczna Ewa i fragment Księgi Rodzaju, w tym postaci występujące w obu dziełach. Dokonują analizy tekstu: wyszukują środki stylistyczne, elementy komizmu i absurdu, opisują ich funkcjonalność, wskazują typ aluzji literackiej. W finalnej części przygotowują się do sformułowania tekstu interpretacyjnego.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel pyta uczniów o ich wątpliwości i sugestie, które pojawiły się podczas pracy z samouczkiem.
Nauczyciel informuje uczniów o pracy domowej. Ich zadaniem będzie sformułowanie tekstu interpretacyjnego według reguł zaprezentowanych w samouczku. Nauczyciel może dodatkowo polecić uczniom użyteczne lektury i pomoce, które przydadzą się podczas pracy.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały dodatkowe:
Andrzej Drawicz, Konstanty Ildefons Gałczyński, Warszawa 1973.
Kira Gałczyńska, Zielony Konstanty, Warszawa 2011.
Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik, dostępny na stronie: cke.gov.pl.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać samouczek jako pomoc przy formułowaniu kolejnej interpretacji aluzji literackiej.