Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się raz jeszcze ze scenką Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz podanym w sekcji „Przeczytaj” fragmentem Księgi Rodzaju, a następnie określ prawdziwość stwierdzeń.

R17E07Ua1feJo
Zarówno na podstawie Biblii, jak i scenki Gałczyńskiego można sądzić, że wąż jest stworzeniem najbardziej przebiegłym na świecie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z obu tekstów (Biblia, scenka Gałczyńskiego) wynika, że Wąż odzywał się, przebywając tylko w towarzystwie Ewy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gałczyński opisuje rajski ogród, w którym znajdowali się Adam i Ewa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Biblijna Ewa jest znacznie bardziej rozmowna niż Ewa w scence Gałczyńskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W tekście poetyckim nie otrzymujemy informacji na temat wizerunków fizycznych Adama i Ewy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
111
Ćwiczenie 2

Zarówno w cytowanym fragmencie Księdze Rodzaju, jak i w scence Gałczyńskiego pojawiają się: Adam, Ewa, Wąż. Określ cechy, którymi charakteryzowane są te postaci w Biblii oraz w tekście poety, uzupełniając poniższą mapę myśli.

R17DeyURN9iHj

Zarówno w cytowanym fragmencie Księdze Rodzaju, jak i w scence Gałczyńskiego pojawiają się: Adam, Ewa, Wąż. Określ cechy, którymi charakteryzowane są te postaci w Biblii oraz w tekście poety na podstawie poniższej mapy myśli. Stwórz wypunktowanie z tymi cechami.

RmtxSSp5Wyzo2
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

W jaki sposób język wypowiedzi zastosowany przez poetę wpływa na obraz świata przedstawionego?

RmIgZ7j6FyMVC
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RLF1eR80CPsWw
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Wypisz z podanych w sekcji „Przeczytaj” fragmentów Księgi Rodzaju związki frazeologiczne i wyjaśnij ich znaczenie biblijne oraz przenośne.

R15lMRAXiegOR
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Czy twoim zdaniem trzeba znać treść Księgi Rodzaju, aby zrozumieć sens miniprzedstawienia Gałczyńskiego? Zredaguj odpowiedź na pytanie.

R2a4QEM8LB15Z
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z zamieszczonymi w samouczku definicjami pojęć „absurd” i „komizm”. Na ich podstawie wyjaśnij, na czym polega komiczny i absurdalny charakter przywołanych przez K. I. Gałczyńskiego elementów świata przedstawionego.

R162tL7QFr8mw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jakim typem aluzji literackiej posłużył się w swojej scence K.I. Gałczyński? Swoją odpowiedź uzasadnij, wskazując konkretne chwyty zastosowane przez poetę.

R1PLDsknoqdX0
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wykorzystując wszystkie zebrane dotąd wnioski dotyczące aluzji, elementów komizmu i absurdu, napisz własną interpretację scenki jako aluzyjnego tekstu literackiego.

R1V5E4vZMPDuj
(Uzupełnij).