Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiązywania nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
uzupełnia wyrażeniami algebraicznymi dane w tekście, opisujące warunki zadania
wybiera nierówności opisujące dany problem przedstawiony w zadaniu
zapisuje i rozwiązuje nierówności opisujące dane zależności
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie odpowiednie nierówności
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i filmu
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrani wcześniej przez nauczyciela uczniowie podają przykłady prostych przykładów nierówności z życia codziennego. Pozostali odgadują szukane wielkości.
Faza realizacyjna:
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 5 przykładów różnych nierówności opisanych metodą słowną. Zadaniem uczniów jest ułożenie i rozwiązanie nierówności.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują wyniki. Tworzą wspólny plakat ilustrujący rozwiązania zadań.
Uczniowie oglądają film samouczek i omawiają ten film wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywanych na lekcji typów zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary. Każda osoba poszukuje w dostępnych źródłach wiedzy zadania do rozwiązania dla drugiej osoby, polegającego na ułożeniu i rozwiązaniu odpowiedniej nierówności.
Materiały pomocnicze:
Nierówności stopnia pierwszego
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji multimedialnej pokazującej kolejne etapy rozwiązania dowolnego zadania z treścią.