Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Przyczyny klęski tytułowego bohatera dramatu Król Edyp Sofoklesa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
przeanalizujesz tekst literacki: fragmenty Króla Edypa Sofoklesa, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji;
postawi tezę interpretacyjną i spróbuje ją udowodnić;
wyjaśni, na czym polega ironia tragiczna w dramacie Sofoklesa Król Edyp.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Przyczyny klęski tytułowego bohatera dramatu Król Edyp Sofoklesa”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Sprawdź się”.
Recytacja. Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują się do głośnego czytania utworu w e‑materiale: fragmentuKróla Edypa z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: Wyjaśnij, na czym polega ironia w dramacie Sofoklesa „Król Edyp”. Przywołaj w swojej wypowiedzi cytaty z omawianego w lekcji fragmentu utworu. z sekcji „Film edukacyjny”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia 4. zawartego w sekcji „Sprawdź się”. Wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć kolejne ćwiczenie 5. Uczniowie tym razem pracują w parach. Ustalają wspólne stanowisko i wskazują wybraną odpowiedź, używając telefonów lub komputerów. Nauczyciel kontroluje wyniki pracy uczniów, którzy następnie łączą się w grupy 4‑osobowe i dyskutują, uzasadniając swój wybór w tym ćwiczeniu.
Ostatnią partię ćwiczeń (nr 6‑8) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je razem z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie, w którym wyjaśnisz, dlaczego Edyp poniósł klęskę? Wykorzystaj zacytowany fragment i odwołaj się do całej tragedii Sofoklesa.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.