Tekst do ćwiczeń
1
Sofokles Król Edyp

Epeisodion I

EDYP
O Tyrezjaszu, co sprawy przenikasz
Jasne i tajne, na ziemi i niebie!
Chociaż ty ślepym, nie uszło twej wiedzy,
Jako choruje gród ten, przeto w tobie
Upatrzyliśmy zbawcę i lekarza.
Bo Febus, jak ci już może donieśli,
Po wieściach naszych tę wróżbę obwieścił,
Że wyzwolenie li wtedy nastąpi,
Skoro odkrywszy morderców Laiosa
Na śmierć ich albo wygnanie skażemy.
Ty przeto, lotu ptaków nie niechając
Ni innych środków twej wróżbiarskiej sztuki,
Siebie i miasto, ratuj mą osobę,
I zbaw nas z wszelkiej zakały tej zbrodni.
W tobie nadzieja; kto, czym tylko może,
Wesprze bliźniego, spełni dzieło boże.

TYREZJASZ
Biada, o biada tej wiedzy, co szkodę
Niesie wiedzącym; znam ja to zbyt dobrze
I pomny na to nie byłbym tu stanął. (...)

EDYP
Więc wiedząc, zmilkniesz? Czyż myślisz czlowieku,
Miasto to zdradzić i zniszczyć ze szczętem? (...)

TYREZJASZ
Nic już nie rzeknę. Ty zaś jeśli wola,
Choćby najdzikszą wybuchnij wściekłością.

EDYP
A więc wypowiem, co mi w błyskach gniewu
Już świta; wiedz ty, iż w moim mniemaniu
Tyś ową zbrodnię podżegał i zgotował
Aż po sam zamach; a nie byłbyś ślepym,
To i za czyny bym ciebie winował.

TYREZJASZ
Doprawdy? a więc powiem ci, byś odtąd
Twego wyroku pilnując, unikał
Wszelkiej i ze mną, i z tymi rozmowy,
Jako ten, który pokalał tę ziemię.

EDYP
Jakie bezczelne wyrzucasz ty słowa?
I gdzież zamyślasz przed srogą ujść karą?

TYREZJASZ
Uszedłem, prawda jest siłą mej duszy.

EDYP
Gdzieś ty ją nabył? Chyba nie z twej sztuki.

TYREZJASZ
Od ciebie. Tyś mnie zmusił do mówienia.

EDYP
Czego? Mów jeszcze, abym się pouczył.

TYREZJASZ
Czyś nie rozumiał, czy tylko mnie kusisz?

EDYP
Nie wszystko jasnym; więc powtórz raz jeszcze.

TYREZJASZ
Którego szukasz, ty jesteś mordercą.

EDYP
Nie ujdziesz kary za wtórą obelgę.

TYREZJASZ
Mam mówić więcej, by gniew twój zaostrzyć?

EDYP
Mów co chcesz, słowa twe na wiatr ulecą.

TYREZJASZ
Rzeknę, iż z tymi, co tobie najbliżsi,
W sromie obcując, nie widzisz twej hańby.

EDYP
Czy myślisz nadal tak bredzić bezkarnie?

TYREZJASZ
Jeżeli w prawdzie jest moc i potęga.

EDYP
O jest, lecz w tobie jej nie ma, boś ślepym
Na uchu, oczach, i ślepym na duchu.

TYREZJASZ
A ty, nieszczęsny, urągasz, ty, który
Wnet staniesz wszystkim na urągowisko?

EDYP
Nocy ty synem, zaszkodzić nie zdołasz
Ni mnie, ni innym, co w słońce patrzymy.

TYREZJASZ
Bo nie pisano, abym ja cię zwalił;
Mocen Apollo, aby to wykonać.

EDYP
Czy to są twoje sztuki, czy Kreona?

TYREZJASZ
Nie Kreon, lecz ty sam sobie zatratą.

EDYP
Skarby, królestwo i sztuko, co sztukę
Przewyższasz w życia namiętnych zapasach,
Jakże was zawiść namiętnie się czepia,
Jeżeli z tronu, którym mnie to miasto
W dani, bez prośby mojej zaszczyciło,
Kreon, ów wierny, ów stary przyjaciel,
Zdradą, podstępem zamierza mnie zwalić
I tak podstawia tego czarodzieja,
Kuglarza, który zysk bystro wypatrzy,
A w swojej sztuce dotknięty ślepotą.
Bo, nuże rzeknij, kiedyś jasno wróżył?
Dlaczego, kiedy zwierz ów śpiewotwórczy
Srożył się, zbrakło ci słów wyzwolenia?
Przecież zagadkę tę nie pierwszy lepszy
Mógł był rozwiązać – bez jasnowidzenia.
A tobie wtedy ni ptaki, ni bogi
Nic nie jawiły; lecz ja tu przyszedłszy
Nic nie wiedzący zgnębiłem potwora
Ducha przewagą, nie z ptaków natchnienia.
Mnie więc ty zwalić zamierzasz, w nadziei,
Że bliskim będziesz przy Kreona tronie.
Lecz ciężko i ty, jak ów co podżega,
Odpokutujesz, a gdyby nie starość,
Wraz byś otrzymał kaźń za twe zamysły. (...)

TYREZJASZ
Chociaż ty władcą, jednak ci wyrównam
W odprawie. Słowem i ja także władam.
Nie twoim jestem sługą, lecz Apolla;
I nie zawezwę zastępstwa Kreona,
Lecz sam ci powiem, Tobie, który szydzisz
Z mojej ślepoty, patrzysz, a nie widzisz
Nędzy twej, nie wiesz, z kim życie ci schodzi,
Gdzie zamieszkałeś i kto ciebie rodzi.
Między żywymi i zmarłymi braćmi
Wzgardę masz, klątwy dwusieczne cię z kraju
Ojca i matki w obczyznę wygnają,
A wzrok, co światło ogląda, się zaćmi.
Jakiż Kiteron i jakie przystanie
Echem się jękną na twoje wołanie.
Gdy przejrzysz związki, kiedy poznasz nagle,
W jaką to przystań nieprzystojną żagle
Pełne cię wniosły; nieszczęścia ty głębi
Nie znasz, co z dziećmi cię zrówna i zgnębi. –
Szydź więc z Kreona, szydź z mojej ty mowy,
Bo nie ma człeka między śmiertelnymi,
Którego złe by straszniej zmiażdżyć miało.

edyp Źródło: Sofokles, Król Edyp.
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, kim są bohaterowie sceny. Odwołaj się do znajomości całego utworu Króla Edypa Sofoklesa.

R1e2UFsSCUJMB
(Uzupełnij).
RZBRXgHhnjHaf11
Ćwiczenie 2
W obrębie omawianego w lekcji fragmentu tragedii Sofoklesa zmienia się nastawienie tytułowego bohatera do Tyrezjasza. Przyporządkuj zachowanie Edypa względem wróżbity pojawiające się na początku dialogu i pod jego koniec. Zachowanie zachowanie Edypa względem Tyrezjasza na początku Możliwe odpowiedzi: 1. nazywanie wróżbity bezczelnym i grożenie mu karą, 2. upatruje w Tyrezjaszu „zbawcy i lekarza”, 3. grozi Tyrezjaszowi: „Odpokutujesz, a gdyby nie starość,/Wraz byś otrzymał kaźń za twe zamysły”, 4. znajduje jeszcze jednego winnego, ma nim być Kreon, którego nazywa wspólnikiem Tyrezjasza, 5. lekceważy Tyrezjasza nazywając go „czarodziejem”, „kuglarzem”, 6. obraża Tyrezjasza, 7. wyraża szacunek wobec wróżbity, 8. twierdzi, że słowa wróżbity „na wiatr ulecą” – przestaje mu wierzyć, 9. ma nadzieję, że Tyrezjasz uwolni miasto od zarazy, 10. oskarża Tyrezjasza o interesowność: „Mnie więc ty zwalić zamierzasz, w nadziei,/Że bliskim będziesz przy Kreona tronie”,, 11. szydzi z Tyrezjasza, że nie rozwiązał zagadki Sfinksa, a uczynił to on, „bez jasnowidzenia”, „ducha przewagą” Zachowanie zachowanie Edypa względem Tyrezjasza po zmianie Możliwe odpowiedzi: 1. nazywanie wróżbity bezczelnym i grożenie mu karą, 2. upatruje w Tyrezjaszu „zbawcy i lekarza”, 3. grozi Tyrezjaszowi: „Odpokutujesz, a gdyby nie starość,/Wraz byś otrzymał kaźń za twe zamysły”, 4. znajduje jeszcze jednego winnego, ma nim być Kreon, którego nazywa wspólnikiem Tyrezjasza, 5. lekceważy Tyrezjasza nazywając go „czarodziejem”, „kuglarzem”, 6. obraża Tyrezjasza, 7. wyraża szacunek wobec wróżbity, 8. twierdzi, że słowa wróżbity „na wiatr ulecą” – przestaje mu wierzyć, 9. ma nadzieję, że Tyrezjasz uwolni miasto od zarazy, 10. oskarża Tyrezjasza o interesowność: „Mnie więc ty zwalić zamierzasz, w nadziei,/Że bliskim będziesz przy Kreona tronie”,, 11. szydzi z Tyrezjasza, że nie rozwiązał zagadki Sfinksa, a uczynił to on, „bez jasnowidzenia”, „ducha przewagą”
RAkQBwElzDU851
Ćwiczenie 3
Co było powodem zmiany zachowania Edypa wobec Tyrezjasza? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie bezkarności Edypa, 2. pewność siebie Edypa, 3. gniew Edypa, 4. pycha Tyrezjasza
11
Ćwiczenie 4

Jakimi argumentami posługuje się Tyrezjasz, żeby wyrazić niezgodę na gniew Edypa? Odpowiedź uzasadnij.

Odpowiedz na pytanie: jakimi argumentami posługuje się Tyrezjasz, żeby wyrazić niezgodę na gniew Edypa? Odpowiedź uzasadnij.

R10OD29YtxTJV
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zredaguj argument, w którym udowodnisz, że tragiczne zbłądzenie Edypa ma odzwierciedlenie w losach jego dzieci. Odwołaj się do znajomości innych tragedii Sofoklesa.

R7oboW5kJQfzv
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Uzasadnij, że Edyp okazał się bardzo skutecznym władcą, ale paradoksalnie poznając prawdę, wystąpił przeciwko samemu sobie.

Rou4YO0824gGO
(Uzupełnij).
R1H4v7Iqqjsyg3
Ćwiczenie 7
Spośród podanych sformułowań wybierz i zaznacz te, w których znajduje się objaśnienie tragizmu Edypa. Możliwe odpowiedzi: 1. Edyp, wydając wyrok na mordercę Lajosa, nieświadomie skazuje samego (ironia tragiczna)., 2. Każdy wybór Edypa prowadzi do spełnienia się przeznaczenia (fatum)., 3. Edyp uważał, że jego rodzicami są pasterze (tragiczne zbłądzenie)., 4. Edyp z łatwością przyjmuje proroctwo Tyrezjasza., 5. Postępowanie Edypa związane jest z hybris., 6. Edyp umie obronić siebie i swoich bliskich., 7. Edyp doświadcza winy tragicznej.
3
Ćwiczenie 8

Przeczytaj wiersz Jorge Luisa Borgesa Edyp i zagadka. Uzupełnij tabelę. Zaznacz PRAWDA, jeśli informacja o tekście jest zgodna z jego wymową, lub FAŁSZ, jeśli nie.

Zapoznaj się z wierszem Jorge Luisa Borgesa Edyp i zagadka. Uzupełnij tabelę. Zaznacz PRAWDA, jeśli informacja o tekście jest zgodna z jego wymową, lub FAŁSZ, jeśli nie.

Jorge Luis Borges Antologia osobista

Czworonóg o świcie, postawny w pełnym świetle dnia
i błądzący na trzech nogach
po daremnym obwodzie wieczoru, oto jak
widział wieczysty Sfinks człowieka obraz,
swego zmiennego brata; aż o zmroku przyszedł
człowiek i w przerażeniu odgadł
w zwierciadle straszliwego oka
odbicie swego upadku i losu odbicie.
Jesteśmy Edypem i w jakiś sposób wieczny
długotrwałą i potrójną bestią jesteśmy,
wszystkim tym, czym będziemy i czym byliśmy dawniej.
Unicestwiłoby nas móc zobaczyć
ogrom naszego bytu; Bóg łaskawy
asygnuje nam dziedzictwo i niepamięć.

wiersz Źródło: Jorge Luis Borges, Antologia osobista, [w:] , tłum. E. Stachura. Cytat za: Andrzej Lubach, Edyp [w:] Mit człowiek literatura, praca zbiorowa, Warszawa 1992, s. 174
Roo3NohneJxKg
Wiersz Jorge Luisa Borgesa Edyp i zagadka zawiera: Syntetyczne i ponadczasowe ujęcie interpretacji mitu o Edypie. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Pewność trafnego rozwiązywania przez człowieka zagadki życia. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Metaforyczny i symboliczny związek Edypa – Sfinksa i człowieka. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ
Praca domowa

Przygotuj ustną wypowiedź retoryczną, w której punktem wyjścia uczynisz słowa Tyrezjasza Biada, o biada tej wiedzy, co szkodę niesie wiedzącym.

Przygotuj wypowiedź retoryczną, w której punktem wyjścia uczynisz słowa Tyrezjasza Biada, o biada tej wiedzy, co szkodę niesie wiedzącym.

R18yXmbHxj7UV
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz wypracowanie, w którym wyjaśnisz, dlaczego Edyp poniósł klęskę? Wykorzystaj zacytowany fragment i odwołaj się do całej tragedii Sofoklesa.

R1efxNGFV5bMC
(Uzupełnij).