Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Skutki głodu i niedożywienia oraz sposoby walki z głodem

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV/V

Podstawa programowa

XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne.

Uczeń:

2) porównuje i wyjaśnia strukturę spożycia żywności w państwach wysoko i słabo rozwiniętych oraz omawia skutki głodu rzeczywistego i utajonego;

3) analizuje poziom zaspokojenia potrzeb żywieniowych mieszkańców różnych regionów świata, formułuje i weryfikuje hipotezy dotyczące przyczyn tego zróżnicowania oraz podaje propozycje ograniczenia zjawiska głodu i niedożywienia na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia związane z głodem i niedożywieniem,

  • przedstawia skutki głodu i niedożywienia,

  • wskazuje sposoby walki z głodem i niedożywieniem w skali lokalnej i krajowej,

  • proponuje sposoby ograniczenia zjawiska głodu i niedożywienia w skali globalnej.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, IBSE, blended learning, metaplan

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy, papier, materiały do pisania, mapa polityczna Afryki, mapa świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Kasprowicz D., Bezpieczeństwo żywnościowe i niedożywienie w Afryce Subsaharyjskiej – nowe kierunki i trendy, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2015, nr 96 (1), s. 84–89. Dostępne w internecie: phie.pl (dostęp 16.07.2021).

Kołodziejczak M., Andrzejewska A., Typologia krajów świata ze względu na sytuację żywnościową ludności, „Journal of Agrobusinessand Rural Deelopment” 2016, nr 40 (2), s. 315–324. Dostępne w internecie: yadda.icm.edu.pl (dostęp 17.07.2021).

Prawo do żywności, Bodzan M. i in. (red.), Polska Akcja Humanitarna, Warszawa 2013. Dostępne w internecie: pah.org.pl (dostęp 16.07.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel może poprosić uczniów o zapoznanie się także z innymi e‑materiałami dotyczącymi głodu i niedożywienia na świecie.

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. Uczniowie we wspólnej, krótkiej dyskusji, starają się zidentyfikować regiony na świecie dotknięte problemem głodu i niedożywienia, dyskutują o przyczynach głodu na świecie.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, rozdaje każdej po jednej historii związanej z problemem niedożywienia (wskazana w materiałach pomocniczych publikacja Prawo do żywności, s. 26–27).

  • Nauczyciel prosi każdą z grup, aby wykonała metaplan stanowiący studium przypadku danej historii. Metaplan powinien zawierać: określenie problemu, określenie przyczyn problemu, skutki problemu, sposoby zapobiegania skutkom problemu, sposoby walki z przyczynami problemu. Nauczyciel prosi uczniów, by zwrócili uwagę zwłaszcza na propozycje działań pomocowych.

  • Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonanych prac, wybrani uczniowie prezentują wyniki na forum klasy.

  • Nauczyciel opowiada uczniom o rzeczywistych projektach, których celem jest poprawa dostępu do żywności w opisywanych wcześniej sytuacjach (wskazana w materiałach pomocniczych publikacja Prawo do żywności, s. 28).

  • Pogadanka o skutkach niedożywienia i głodu na świecie. Każdy z uczniów rozwiązuje 2. ćwiczenie interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.

  • Dyskusja uczniów o innych niż przedstawione w metaplanie sposobach walki z głodem i niedożywieniem na świecie. Uczniowie korzystają z informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału. Następnie w parach ławkowych rozwiązują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

  • Na zakończenie każdy uczeń samodzielnie próbuje swoich sił w grze edukacyjnej zawartej w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat sposobów walki z głodem. Co sam(a) mogę zrobić, aby walczyć z głodem na świecie? Czy moja postawa proekologiczna może przyczynić się do ograniczenia problemu głodu i niedożywienia? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej wpływowi rolnictwa na środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 3). Może znaleźć zastosowanie na zajęciach dotyczących różnych typów rolnictwa oraz rolnictwa ekologicznego (zakres rozszerzony: X. 1, X. 2).