Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Should an Athlete Eat? / Co powinien jeść sportowiec?

Grupa docelowa: klasa 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.3, II.5, III.4, III.6, V.2, V.3, V.6

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna słownictwo pozwalające na rozmowę o zbilansowanej diecie i piramidzie żywienia.

  2. Uczeń potrafi wymienić składniki zdrowej przekąski sportowca i posiłku potreningowego.

  3. Uczeń potrafi porównać dietę sportowca i osoby nie uprawiającej zawodowo sportu.

  4. Uczeń potrafi uzasadnić, dlaczego sportowiec powinien spożywać więcej węglowodanów i białek niż przeciętna osoba.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija świadomość potrzeby zdrowego odżywiania i zróżnicowania diet ze względu na poziom aktywności fizycznej.

  2. Uczeń poszerza wiedzę językową o słowa potrzebne do rozmowy na tematy związane z odżywianiem.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów; domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie jedzącego sportowca (Przeczytaj) i mówi: This is a professional athlete. Do you know what an athlete eats? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby (w ramach przygotowania do czytanki) połączyli obrazki z wyrazami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst Diet for Athletes? (Przeczytaj), a następnie, aby indywidualnie wybrali prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Nauczyciel prosi, aby uczniowie przeczytali tekst jeszcze raz i uzupełnili zdania w Exercise 3 (Przeczytaj). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach wypełnili Exercise 4 (Przeczytaj). Uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie w parach uczniowie sprawdzają stopień opanowania wyrazów z Exercise 34 – jeden uczeń podaje wyraz po angielsku, a zadaniem kolegi/koleżanki jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polski wyraz, a zadaniem kolegi/koleżanki jest przetłumaczyć go na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy sprawiły uczniom trudności, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.

  4. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych skomponowali jadłospis sportowca wyczynowego. Polecenie: Work in groups and create a daily menu for a professional athlete. Your menu should include breakfast, snack, lunch, snack, dinner. Don’t forget about the liquids. Uczniowie pracują w grupach, a następnie dzielą się pomysłami na forum klasy. Nauczyciel zapisuje pomysły na tablicy i prosi o zagłosowanie, które menu wydaje się klasie najatrakcyjniejsze.

  5. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę odpowiedzą na pytania w quizie (Gra edukacyjna). W ramach przygotowania do ćwiczenia prosi uczniów, aby rozwiązali wykreślankę w Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  6. Dodatkowo uczniowie ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z Exercise 1, pracując w parach, gdzie jeden uczeń literuje dany wyraz, a drugi stara się poprawnie ten wyraz zapisać. Następnie zamieniają się rolami.

  7. Nauczyciel prosi, aby uczniowie odpowiedzieli na pytania z quizu (Gra edukacyjna) i wykonali Exercise 2 (Gra edukacyjna). Uczniowie pracują indywidualnie i odczytują odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z quizu.

  8. Uczniowie rozwiązują quiz po raz drugi, a następnie w parach wykonują Exercise 34 (Gra edukacyjna) i odczytują zdania na forum klasy.

  9. Uczniowie w parach ustnie wykonują Exercise 5 (Gra edukacyjna). Wskazane osoby prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel pyta uczniów: If you were an athlete, what snack would be your favourite? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich wyrazach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1‑7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You’re the top athlete in your class. You were asked to write a short article about your diet in the school magazine. In the article:

  • describe what you eat for each meal;

  • write what you snack on;

  • explain why you think that your diet is good for an athlete.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie studiują grę edukacyjną i tworzą krzyżówkę zawierającą 6 słów z gry oraz 6 definicji. Polecenie: Study Gra edukacyjna in e‑materiał. Then, choose six words related to an athlete’s diet, create a crossword grid and write six definitions of the words you chose.