Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Obserwacja biegu wiązki lasera |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | praca indywidualna, dyskusja grupowa |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | laser, roztwór koloidalny lub zawiesina, zwierciadło płaskie |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem. Rozmawia z uczniami na temat propagacji światła w przyrodzie. | |
Faza realizacyjna: | |
– nauczyciel prezentuje uczniom doświadczenie polegające na: a) odbiciu światła od zwierciadła płaskiego, b) rozproszeniu światła na powierzchni chropowatej, c) rozproszeniu światła w ośrodku niejednorodnym, – nauczyciel prosi uczniów o wypunktowanie obserwacji, – uczniowie dzielą się swoimi obserwacjami z doświadczenia, – nauczyciel tłumaczy uczniom każde z zaobserwowanych zjawisk, – uczniowie zadają także pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych, – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.
– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału), – nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z symulacją interaktywną dołączoną do niniejszego materiału oraz wyselekcjonowanie kluczowych informacji i sporządzenie notatki z zajęć. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji. |