Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R1e5zfZIPhb3i1
Ćwiczenie 1
Wiązka laserowego światła pada w ośrodku jednorodnym na płaską powierzchnię. Gdy powierzchnia jest gładka, wiązka 1. zostanie pochłonięta, 2. odbije się pod kątem takim samym jak kąt padania, 3. ulegnie rozproszeniu, 4. odbije się pod kątem większym od kąta padania, 5. odbije się pod kątem mniejszym od kąta padania. Gdy zaś powierzchnia jest chropowata, wiązka 1. zostanie pochłonięta, 2. odbije się pod kątem takim samym jak kąt padania, 3. ulegnie rozproszeniu, 4. odbije się pod kątem większym od kąta padania, 5. odbije się pod kątem mniejszym od kąta padania.
1
Ćwiczenie 2
RN7EULbJjFoUN
Światło laserowe rozchodzące się w powietrzu pada na granicę z nieznaną substancją pod kątem 300 załamuje się pod kątem 200. Ile wynosi współczynnik załamania tej substancji. Wynik podaj z dokładnością do części dziesiętnej.
2
Ćwiczenie 3

Promień laserowy rozchodząc się w powietrzu pada na granicę ze szkłem pod kątem 30Indeks górny o. Wiedząc, że współczynnik załamania dla szkła wynosi 1,5, wyznacz kąt załamania. Wynik podaj w stopniach w zaokrągleniu do liczb całkowitych. Skorzystaj z załączonego fragmentu tablic trygonometrycznych.

R1DSTpIjuoxZP
R1Av3bkWWsZme
Kąt załamania wynosi Tu uzupełnij o.
R1caPdnKOuRKA
Ćwiczenie 3
Dlaczego nogi człowieka brodzącego w basenie wydają się bardzo krótkie? Promień biegnący od nóg ulega wielokrotnemu odbiciu załamaniu na granicy wody. Obserwator znajdujący się w powietrzu widzi pozorne rzeczywiste miejsce źródła, jakby promień całą drogę przebył po linii prostej.
R1T79NxTY9VWQ2
Ćwiczenie 4
W których z poniższych przypadków (niezależnie od kąta padania) zjawisko załamania nie będzie możliwe do zaobserwowania? Możliwe odpowiedzi: 1. przejście światła laserowego z diamentu do powietrza, 2. przejście światła laserowego z wody do powietrza, 3. przejście światła laserowego z wody do szkła, 4. przejście światła laserowego z powietrza do wody, 5. żadne z powyższych
R1SQv4xFNnG8T1
Ćwiczenie 5
Wybierz poprawne elementy tak, aby utworzone zdanie miało sens fizyczny. Światło lasera przechodząc przez ośrodek 1. Rayleigha, 2. Tyndalla, 3. jednorodny, 4. niejednorodny ulega rozproszeniu zwanym rozproszeniem 1. Rayleigha, 2. Tyndalla, 3. jednorodny, 4. niejednorodny.
R1EdXPC0Z8GWR1
Ćwiczenie 6
Zaznacz wszystkie ośrodki, w których można zaobserwować efekt Tyndalla. woda w jeziorze
woda destylowana
roztwór wody i mleka
powietrze w zakurzonym pomieszczeniu
RFcHZhZzKvnLq2
Ćwiczenie 7
zadanie interaktywne

Zademonstruj rozpraszanie światła w niejednorodnym ośrodku.

13
Ćwiczenie 8

Chcesz zademonstrować zjawisko rozpraszania światła, w warunkach domowych, kilkuosobowej grupie znajomych czy rodzinie. Wykorzystaj poniższy film jako źródło pomysłów i wykonaj trzy powiązane z nim polecenia.

Niech Cię nie zdziwi brak w filmie komentarza słownego - jest to klasyczny film niemy. To właśnie Ty masz - w jakimś sensie - napisać do niego ścieżkę dźwiękową. 
Ale podejdź do niego krytycznie i szczegółowo go przeanalizuj – ominięto w nim jeden ważny etap takiego pokazu.

R7aHn3rVUTJC7
Krótki film zatytułowano "Obserwacja biegu wiązki lasera w różnych ośrodkach, pod różnym kątem." Przez pierwszych kilkanaście sekund prezentowane jest światło białe. Z lewej strony pokazane jest jego źródło, wiązka lekko rozświetlona przechodząca w jednolicie rozproszoną plamę światła. Następnie pokazano po lewej trzy źródła światła laserowego w kolejności od góry czerwone, zielone, fioletowe. Najpierw "uruchamia się" wiązka światła czerwonego, rozprasza się na całości ekranu. Następnie włącza się wiązka światła zielonego, która wtapia się w światło czerwone. Na końcu włącza się wiązka światła fioletowego, która również wtapia się w  dominujące rozproszone światło czerwone. Widoczne są trzy wyraźne kolorowe wiązki na tle rozproszonego światła.
11
Polecenie 1

Sporządź listę przedmiotów, które przygotujesz. Opisz, jak je ustawisz, jak rozmieścisz osoby obserwujące pokaz. Zapisz kolejne czynności, które wykonasz oraz swoje komentarze i wypowiedzi.
Wyróżnij w opisie swego postępowania niezbędny etap, który nie jest na filmie pokazany.
Uwzględnij także zalecenia dotyczące bezpieczeństwa uczestników pokazu.

uzupełnij treść
Polecenie 2
R1934bidQcq4O
Uzupełnij zdania dotyczące warunków, w jakich byłby widoczny tak zwany promień światła laserowego. Świecimy laserem w idealnej próżni. Ślad promienia będzie 1. {zawsze}, 2. gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże, 3. {gdy laser ma odpowiednio małą moc}, 4. gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 5. {zawsze widoczny}, 6. widoczny tylko, gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 7. zawsze niewidoczny, 8. {gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże}, 9. {czasami}
Świecimy laserem w idealnie jednorodnym ośrodku (np. powietrze czy woda, bez jakichkolwiek zanieczyszczeń). Ślad promienia będzie 1. {zawsze}, 2. gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże, 3. {gdy laser ma odpowiednio małą moc}, 4. gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 5. {zawsze widoczny}, 6. widoczny tylko, gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 7. zawsze niewidoczny, 8. {gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże}, 9. {czasami}.
Świecimy laserem w nieco zanieczyszczonym ośrodku (np. zadymione powietrze czy woda morska). Ślad promienia będzie widoczny 1. {zawsze}, 2. gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże, 3. {gdy laser ma odpowiednio małą moc}, 4. gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 5. {zawsze widoczny}, 6. widoczny tylko, gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 7. zawsze niewidoczny, 8. {gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże}, 9. {czasami} lub 1. {zawsze}, 2. gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże, 3. {gdy laser ma odpowiednio małą moc}, 4. gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 5. {zawsze widoczny}, 6. widoczny tylko, gdy laser ma odpowiednio dużą moc, 7. zawsze niewidoczny, 8. {gdy stężenie zanieczyszczeń jest odpowiednio duże}, 9. {czasami}.
1
Polecenie 3

Obejrzyj ponownie scenkę filmu ze światłem białym. Daje ona możliwość spostrzeżenia efektów barwnych towarzyszących rozproszeniu białego światła. Opisz ledwo widoczne wrażenia barwne w tej scence i wykaż, że są one zgodne z zasadą, że światło widzialne jest w ośrodku rozpraszane tym silniej, im krótsza długość jego fali.

Ważne!

Wrażenia barwne, o których tu mowa nie są intensywne, także w rzeczywistości. W filmie one występują, ale mogą nie być oddawane na ekranie Twego urządzenia. Upewnij się, że patrzysz na ekran pod kątem optymalnym dla postrzegania kolorów. Wykorzystaj także ewentualną możliwość zwiększenia nasycenia kolorami obrazu wyświetlanego na Twoim ekranie.

uzupełnij treść