Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jak wyznaczyć przybliżoną wartość miejsca zerowego funkcji?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
2) stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji i znajdowania przybliżonej wartości miejsca zerowego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza przybliżone wartości miejsc zerowych niektórych funkcji;
wyznacza przybliżoną wartość pierwiastków niektórych liczb;
wyznacza przybliżoną wartość liczby .
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego;
dyskusja;
metoda kota i myszy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sekcję „Wprowadzenie”, omawia z uczniami cele lekcji.
Nauczyciel ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i próbują rozwiązać samodzielnie kolejne Przykłady, porównując swoje rozwiązania z materiałem.
Po zapoznaniu z tekstem, nauczyciel wyjaśnia powstałe wątpliwości na forum klasy.
Następnie – ponownie w parach – uczniowie, metodą kot i mysz, rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 – 7 w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Nauczyciel – dla utrwalenia wiadomości – wyświetla Film samouczek.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotne.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz Polecenie 2.
Materiały pomocnicze:
Ciągłość funkcji w punkcieCiągłość funkcji w punkcie
Jak zbadać ciągłość funkcji w punkcie?Jak zbadać ciągłość funkcji w punkcie?
Wykres funkcjiWykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może zostać wykorzystany jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako uzupełnienie lekcji „Zastosowania twierdzenia Darboux”.