Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Jak wyznaczyć przybliżoną wartość miejsca zerowego funkcji?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony.

Uczeń:

2) stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji i znajdowania przybliżonej wartości miejsca zerowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza przybliżone wartości miejsc zerowych niektórych funkcji;

  • wyznacza przybliżoną wartość pierwiastków niektórych liczb;

  • wyznacza przybliżoną wartość liczby π.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego;

  • dyskusja;

  • metoda kota i myszy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery multimedialne z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej sekcję „Wprowadzenie”, omawia z uczniami cele lekcji.

  2. Nauczyciel ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i próbują rozwiązać samodzielnie kolejne Przykłady, porównując swoje rozwiązania z materiałem.

  2. Po zapoznaniu z tekstem, nauczyciel wyjaśnia powstałe wątpliwości na forum klasy.

  3. Następnie – ponownie w parach – uczniowie, metodą kot i mysz, rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 – 7 w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po 2 nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.

  4. Nauczyciel – dla utrwalenia wiadomości – wyświetla Film samouczek.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotne.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz Polecenie 2.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Film samouczek może zostać wykorzystany jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub jako uzupełnienie lekcji „Zastosowania twierdzenia Darboux”.