Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Jakie wydarzenia historyczne ukształtowały XX‑lecie międzywojenne?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymieni wydarzenia historyczne, które ukształtowały dwudziestolecie międzywojenne;
wskaże granice epoki;
zredaguje definicję człowieka masowego na podstawie przeczytanego tekstu;
omówi wpływ cywilizacji na kryzys Zachodu;
weźmie udział w dyskusji na temat pozytywów i negatywów obecnych w dwudziestoleciu;
stworzy manifest.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel pyta uczniów, jakie skojarzenia budzą w nich lata dwudzieste i trzydzieste i co ukształtowało ich obraz dwudziestolecia międzywojennego (np. kino, literatura, sztuka, wydarzenia historyczne). Nauczyciel prezentuje uczniom fragmenty/trailery legendarnych filmów z lat dwudziestych: Metropolis, Pancernik Potiomkin, Gorączka złota (tu np. słynne gagi Chaplina: sen o balecie bułeczek czy ucztę zgłodniałych bohaterów).
Nauczyciel podkreśla, że choć filmy te przedstawiają wizje science fiction lub wydarzenia z czasów sprzed I wojny można rozpoznać w nich tendencje i nastroje charakterystyczne dla lat dwudziestych, w których powstały. Zapowiada, że po zapoznaniu się z e‑materiałem, uczniowie będą mogli określić, w jaki sposób problemy i nadzieje epoki odzwierciedliły się w ówczesnej kinematografii. Dodaje, że tendencje pojawiające się w dwudziestoleciu międzywojennym w Polsce warto analizować w kontekście wydarzeń o skali europejskiej i światowej.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał Jakie wydarzenia historyczne ukształtowały XX‑lecie międzywojenne?
Uczniowie zapoznają się z tekstem „Wprowadzenia”. Nauczyciel pyta chętnych uczniów, czy już na tym etapie dostrzegają związek tematu lekcji z filmowymi przykładami. Naprowadza uczniów na tematykę postępu cywilizacyjnego, nierówności społecznych (Metropolis), rewolucyjnych zrywów (Pancernik Potiomkin), rozwoju kapitalizmu (Gorączka złota). Sugeruje, aby zwrócili na to uwagę, zapoznając się z e‑materiałem.
Nauczyciel prezentuje cele zajęć i ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy: Entuzjastów i Katastrofistów. Entuzjaści mają za zadanie stworzyć listę pozytywnych zjawisk dwudziestolecia międzywojennego, Katastrofiści tworzą listę negatywów i zagrożeń. Obie grupy prezentują swoje listy, tworząc tym samym podsumowanie sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z Mapą interaktywną i wykonują polecenie 1.
Nauczyciel robi wstęp do wykonania polecenia 2 – rozwija temat zróżnicowania literatury (głównie poezji) dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Wyróżnia okres przypadający na lata dwudzieste XX wieku, który charakteryzuje euforia z powodu zakończenia wojny i odzyskania wolności (poezja skamandrytów) i okres przypadający na lata trzydzieste – pesymizmu w związku z recesją gospodarczą i wzrostem potęgi państw totalitarnych (katastrofizm).
Uczniowie przygotowując się do wykonania polecenia 2. Wyszukują w sieci (nieuwzględnione w e‑materiale) przykłady twórczości poetów polskich charakterystycznej dla okresu optymizmu, dla awangardy i katastrofizmu. Osoby, które pierwsze znalazły dobre przykłady, odczytują na głos wybrane wiesze.
Uczniowie wykonują polecenie 2. Nauczyciel pyta wybranych uczniów, jakie wydarzenia – według nich – najmocniej odzwierciedliły się w literaturze i sztuce (pytanie z polecenia 2). Zachęca wszystkich do dyskusji.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1–5.
Uczniowie dobierają się w grupy i wykonują ćwiczenie 6 (Przeczytaj fragment poematu Anatola Sterna pt. „Europa”, opublikowanego w lubelskim piśmie literackim „Reflektor” w 1925 r. Zidentyfikuj problemy, o których mówi poeta. Wskaż ich przyczyny.) – w formie wewnątrzgrupowych dyskusji.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podanie odpowiedzi, a pozostałych o skomentowanie.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 (José Ortega y Gasset, hiszpański filozof, w swojej książce pt. Bunt mas, wydanej w 1929 r., opisał zjawisko hiperdemokratyzacji i człowieka masowego, które – jego zdaniem – umożliwiły rozwój faszyzmu w Europie. Przeczytaj fragment eseju, stwórz i zapisz definicję człowieka masowego.). Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podanie definicji.
Uczniowie wykonują w grupach ćwiczenie 8 (Przeczytaj fragment książki innego filozofa, Oswalda Spenglera pt. „Zmierzch Zachodu” (1918). Zastanów się i wyjaśnij tezę, iż cywilizacja jest dopełnieniem i zakończeniem kultury. Jak ma się ona do kryzysu Zachodu?) – w formie wewnątrzgrupowych dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Pyta uczniów, czy zauważają związek między napięciami społecznymi okresu dwudziestolecia a dystopijną wizją Fritza Langa z filmu Metropolis, w którym na powierzchni żyje klasa rządząca, w podziemiach zaś niewolniczo pracują robotnicy. W rozmowie można także nawiązać do pozostałych filmów.
Praca domowa:
Przeczytaj Manifestw sprawie natychmiastowej futuryzacji życia, Manifest w sprawie poezji futurystycznej i Manifest w sprawie krytyki artystycznej. Stwórz własny manifest w ważnej dla Ciebie sprawie.
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: „Polonista w szkole”, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.