Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
RaNVT4wKwg3Bh11
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj wydarzenia do dat na osi czasu. 1917 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne 1918 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne 1919 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne 1922 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne 1929 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne 1933 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne 1938 Możliwe odpowiedzi: 1. Hitler kanclerzem Rzeszy, 2. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 3. rewolucja lutowa w Rosji, 4. krach na giełdzie nowojorskiej, 5. tzw. noc kryształowa, 6. traktat pokojowy w Wersalu, 7. zawieszenie broni w Compiègne
1
Ćwiczenie 1
RnWj0DDFcgy3f
1. rewolucja lutowa w Rosji, 2. zawieszenie broni w Compiègne, 3. traktat pokojowy w Wersalu, 4. powstanie Związku Socjalistycznych Republik Sowieckich, 5. krach na giełdzie nowojorskiej, 6. Hitler kanclerzem Rzeszy, 7. noc kryształowa. (Uzupełnij).
R1Yni8gof7ovb1
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną opcję. Nazizm był efektem przegranej Niemiec w I w.ś. i niezgody na ład wersalski/ dojścia Hitlera do władzy w 1933 r.. Zasada wodzostwa / Zasada demokratycznej równości stanowiła podstawę teorii nazizmu. Ideologia nazistowska była skrajnie antyindywidualistyczna/ indywidualistyczna. Prawo do zrzeszania się, zgromadzeń, tworzenia partii politycznych zostało w hitlerowskich Niemczech zawieszone / wzmocnione. Nazizm opierał się także na ideologii komunizmu i nacjonalizmu/{#darwinizmu społecznego i nacjonalizmu).
RWK3eaNGLvB9E11
Ćwiczenie 3
Zdjęcie przedstawia kolumnę wojska maszerującą ulicą miasta. Na chodnikach stoją ludzie i obserwują przemarsz.
Źródło ilustracji: Bundesarchiv, licencja: CC BY‑SA 3.0.
R1etQrTtQT35F1
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z poniższą definicją jednej z koncepcji polityczno-gospodarczych, które rozpowszechniły się w Europie w okresie międzywojennym. Czego ona dotyczy?

Koncepcja zakładająca podporządkowanie jednostkowych i grupowych interesów społeczeństwa interesowi państwa. Oznacza ingerencję państwa w różne dziedziny życia gospodarczego, społecznego, kulturalnego, a także w administrację różnych szczebli. Możliwe odpowiedzi: 1. kapitalizm, 2. komunizm, 3. etatyzm, 4. instytucjonalizm, 5. protekcjonizm
RxyTXEPwV97Vt21
Ćwiczenie 5
Dopasuj wypowiedzi przywódców państw do wydarzeń, które one pośrednio zapoczątkowały. Mieszanie krwi i obniżanie poziomu czystości rasy, która temu towarzyszy, jest jedyną i wyłączną przyczyną, dla której znikają stare cywilizacje – to nie tylko przegrane wojny rujnujące ludzkość, ale właśnie utrata sił oporu płynących z czystości krwi. (Adolf Hitler, Mein Kampf, Krosno 1992, s. 124) Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. noc kryształowa, 2. marsz na Rzym, 3. rewolucja październikowa, 4. powstanie Ligi Narodów Dążymy do rządzenia narodem [...]. Albo dadzą nam władzę, albo ją weźmiemy, zbiegając się do Rzymu i chwytając za gardziel nędzną klasę panujących polityków. Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. noc kryształowa, 2. marsz na Rzym, 3. rewolucja październikowa, 4. powstanie Ligi Narodów Celem socjalizmu jest nie tylko zniesienie odosobnienia ludzkości na małe państwa i w ogóle oderwania się narodów, nie tylko zbliżenie narodów, lecz także ich stopienie się. (Włodzimierz Lenin, Rewolucja socjalistyczna a prawo narodów do samostanowienia. (Dzieła wszystkie, t. XXVII, Warszawa 1987, s. 242–244) Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. noc kryształowa, 2. marsz na Rzym, 3. rewolucja październikowa, 4. powstanie Ligi Narodów Winno być utworzone powszechne zrzeszenie narodów na podstawie uroczystych umów celem dania wszystkim państwom, wielkim i małym, wzajemnych gwarancji niezawisłości politycznej i całości terytorialnej. (Punkt czternasty orędzia Thomasa Woodrowa Wilsona do Kongresu, [w:] S. Lenard, M. Sobańska-Bondaruk, Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, Warszawa 2002, s. 43–45) Możliwe odpowiedzi: 1. tzw. noc kryształowa, 2. marsz na Rzym, 3. rewolucja październikowa, 4. powstanie Ligi Narodów
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z fragmentem poematu Anatola Sterna pt. Europa, opublikowanego w lubelskim piśmie literackim „Reflektor” w 1925 r. Zidentyfikuj problemy, o których mówi poeta. Podaj ich przyczyny. 
Zapoznaj się z fragmentem poematu Anatola Sterna pt. Europa, opublikowanego w lubelskim piśmie literackim „Reflektor” w 1925 r. Zidentyfikuj problemy, o których mówi poeta. Podaj ich przyczyny. 
Anatol Stern Europa

[...] My - żrący mięso
raz na miesiąc
my - oddychający siarką
jak powietrzem -
my
wlokący ulicami
rząd zapadłych brzuchów
z bezsilnemi pięściami
wypychającemi kieszenie
my -
przegramy
przegramy
przegramy
jak zwykle!
[...] Film wojny światowej
realizatorzy
operatorzy
oślepieni
napisy wszystkie wydarte
niepodobna zrozumieć
ryczącej gestykulacji
miljarda rąk
przeszarżowanej gry aktorskich oczu
film szaleństwa
nadziany robactwem cyfr
które nic nie tłumaczą
tryskający
nienawiścią
przerażeniem wirażów
które wszystkie
wszystkie są czerwone
Lecz któż
lecz któż walczy
o droższe od wszystkich Ślasków świata
od wszystkich niepodległości droższe -
wyzwolone serce człowieka?!

stern Źródło: Anatol Stern, Europa, „Reflektor” 1925, nr 3, s. 98–99.
R1C67NGOG2oSI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

José Ortega y Gasset, hiszpański filozof, w swojej książce pt. Bunt mas, wydanej w 1929 r., opisał zjawisko hiperdemokratyzacji i człowieka masowego, które jego zdaniem umożliwiły rozwój faszyzmu w Europie. Przeczytaj fragment eseju, stwórz i zapisz definicję człowieka masowego.

José Ortega y Gasset, hiszpański filozof, w swojej książce pt. Bunt mas, wydanej w 1929 r., opisał zjawisko hiperdemokratyzacji i człowieka masowego, które jego zdaniem umożliwiły rozwój faszyzmu w Europie. Zapoznaj się z fragmentrm eseju, stwórz i zapisz definicję człowieka masowego.

R18x70aJsCPuX
José Ortega y Gasset, hiszpański filozof, w swojej książce pt. Bunt mas, wydanej w 1929 r., opisał zjawisko hiperdemokratyzacji i człowieka masowego, które jego zdaniem umożliwiły rozwój faszyzmu w Europie. Przeczytaj fragment eseju, stwórz i zapisz definicję człowieka masowego. (Uzupełnij).
José Ortega y Gasset Bunt mas

Być może mylę się, ale wydaje mi się, że obecnie pisarz, kiedy bierze do ręki pióro, by napisać coś na znany mu gruntownie temat, powinien pamiętać o tym, że przeciętny czytelnik, dotąd tym problemem nie zainteresowany, nie będzie czytał dla poszerzenia własnej wiedzy, lecz odwrotnie – po to, by wydać na autora wyrok skazujący, jeśli treść jego dzieła nie będzie zbieżna z banalną przeciętnością umysłu owego czytelnika. Jeśli składające się na masę jednostki uważają się za szczególnie uzdolnione, to mamy wówczas do czynienia tylko z błędem jednostkowym, nie z socjologicznym przewrotem. Dla chwili obecnej charakterystyczne jest to, że umysły przeciętne i banalne, wiedząc o swej przeciętności i banalności, mają czelność domagać się prawa do bycia przeciętnymi i banalnymi i do narzucania tych cech wszystkim innym. W Ameryce Północnej powiada się: być innym to być nieprzyzwoitym. Masa miażdży na swojej drodze wszystko to, co jest inne, indywidualne, szczególne i wybrane. Kto nie jest taki sam jak wszyscy, kto nie myśli tak samo jak wszyscy, naraża się na ryzyko eliminacji. Oczywiście, „wszyscy” to wcale nie „wszyscy”. Normalnie rzecz biorąc „wszyscy” to całość, na którą składają się masy i wyróżniające się pewnymi szczególnymi cechami mniejszości. Obecnie wszyscy to tylko masa.

Bunt Źródło: José Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 2002.
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj fragment książki innego filozofa, Oswalda Spenglera pt. Zmierzch Zachodu (1918). Zastanów się i wyjaśnij tezę, iż cywilizacja jest dopełnieniem i zakończeniem kultury. Jak ma się ona do kryzysu Zachodu?

Zapoznaj się z fragmentem książki innego filozofa, Oswalda Spenglera pt. Zmierzch Zachodu (1918). Zastanów się i wyjaśnij tezę, iż cywilizacja jest dopełnieniem i zakończeniem kultury. Jak ma się ona do kryzysu Zachodu?

RkrOKeCu1TjJr
Wysłuchaj fragmentu książki innego filozofa, Oswalda Spenglera, pt. Zmierzch Zachodu (1918). Zastanów się i wyjaśnij tezę, iż cywilizacja jest dopełnieniem i zakończeniem kultury. Jak ma się ona do kryzysu Zachodu? (Uzupełnij).
Oswald Spengler Zmierzch Zachodu

Każda kultura ma bowiem własną cywilizację. Oba te terminy, mające dotąd oznaczać jakąś nieokreśloną różnicę etyczną, niniejsze studium po raz pierwszy ujmuje w sensie periodycznym, jako wyraz ścisłego i koniecznego następstwa organicznego. Cywilizacja jest nieuniknionym losem kultury. Osiągamy tu najwyższy punkt widzenia, z perspektywy którego możemy rozwiązać ostateczne i najtrudniejsze kwestie morfologii historycznej. Cywilizacje są najbardziej skrajnymi i sztucznymi stanami, do jakich jest zdolny wyższy rodzaj ludzkości. Stanowią zakończenie, następują po stawaniu się jako to, co zaistniałe; po życiu jako śmierć; po rozwoju jako skostnienie; po wsi i duchowym dzieciństwie jako intelektualna starość oraz kamienne, petryfikujące umysły i serca metropolie. Stanowią nieodwołalny kres, ku któremu wciąż wiedzie droga najgłębszej konieczności. (...) Przejście od kultury do cywilizacji dokonało się w starożytności w IV wieku p.n.e., na Zachodzie zaś w XIX wieku. Od tej pory wielkie duchowe decyzje zapadają już nie na „całym świecie”, gdzie liczy się tak czy owak każda wioska, lecz w trzech czy czterech metropoliach, które wchłonęły w siebie wszelką treść dziejów; cały natomiast obszar wiejski danej kultury spada do rangi prowincji, które musi tylko żywić miasta światowe z koczującą w nich resztą wyższej ludzkości. (...) Zamiast świata – miasto, punkt, w którym skupia się całe życie szerszych regionów, podczas gdy reszta usycha; zamiast typowego, zrośniętego z zmienią ludu – nowy nomada, pasożyt, mieszkaniec wielkiego miasta, ów wyzbyty tradycji, występujący w bezkształtnej płynnej masie człowiek czystych faktów, irreligijny, inteligentny, niepłodny, czujący głęboką niechęć do chłopstwa (z jego najwyższą formą: ziemiaństwem) – a zatem ogromny krok ku temu, co nieorganiczne, w stronę ostatecznego końca. Cóż to wszystko znaczy? Miasto światowe oznacza kosmopolityzm zamiast „kraju rodzinnego”: ten głęboki termin nabiera sensu, gdy tylko barbarzyńca przeobraża się w człowieka kultury, i traci go znowu, gdy człowiek cywilizacji czyni z sentencji „ubi bene, ubi patria” [z łac. gdzie mi dobrze, tam moja ojczyzna], swą sztandarową dewizę. Do miasta światowego nie należy lud, lecz masa. Jej niezrozumienie wszelkiej tradycji, w której zwalcza się kulturę (szlachtę, Kościół, przywileje, dynastie, konwencje artystyczne, granice możliwości poznawczych w nauce), jej górująca nad chłopską mądrością przenikliwa i chłodna inteligencja, jej naturalizm w całkiem nowym sensie, który we wszystkich sprawach płci i społeczeństwa nawiązuje do pierwotnych instynktów i stosunków, zasada „panem et circenses” [z łac. chleba i igrzysk] pojawiająca się znowu w przebraniu walki o płace i zawodów sportowych – wszystko to oznacza w przeciwieństwie do definitywnie wygasłej kultury, do prowincji, całkowicie nową, późną i pozbawioną przyszłości, ale nieuniknioną formę ludzkiej egzystencji.

spengler Źródło: Oswald Spengler, Zmierzch Zachodu, Warszawa 2014, s. 43–45.