Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zachowują się kryształy o różnej budowie wobec rozpuszczalników polarnych?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
6) porównuje właściwości fizyczne substancji tworzących kryształy jonowe, kowalencyjne, molekularne oraz metaliczne.
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
8) porównuje właściwości fizyczne substancji tworzących kryształy jonowe, kowalencyjne, molekularne oraz metaliczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie rozpuszczalnika polarnego;
wyjaśnia różnice w sposobie rozpuszczania się różnych typów kryształów;
planuje doświadczenie, w którym bada zachowanie się kryształów o różnej budowie w rozpuszczalnikach polarnych;
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
eksperyment chemiczny;
wirtualne laboratorium;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel zadaje pytania: co to jest kryształ? Jakie znają kryształy, jak zachowują się one w wodzie, jakie czynniki mogą wpływać na szybkość rozpuszczania się kryształu, np. cukru w wodzie?.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka – uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania nauczyciela: Czym są rozpuszczalniki polarne? Jak zachowują się kryształy o różnej budowie wobec wspomnianych rozpuszczalników?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie rozpuszczalności substancji krystalicznych w różnych rozpuszczalnikach”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie przeprowadzają eksperyment badania rozpuszczalności różnych substancji krystalicznych w różnych rozpuszczalnikach (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie w grupach tworzą instrukcję wykonania, po czym chętni uczniowie podają kolejno czynności na forum. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, uczniowie sami formułują pytanie badawcze, hipotezę, obserwacje i wnioski. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują efekty pracy grupowej na forum klasy.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z wirtualnym laboratorium z wykorzystaniem różnych substancji krystalicznych i wody. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jakie wyróżniamy rodzaje kryształów? Jak zachowują się kryształy chlorku sodu i cukru w wodzie? Jakie czynniki wpływają na rozpuszczanie kryształów?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie wyróżniamy rodzaje kryształów?
Jak zachowują się kryształy chlorku sodu i cukru w wodzie?
Jakie czynniki wpływają na rozpuszczanie kryształów?
W jaki sposób powstają kryształy?
Na czym polega krystalizacja?
2. Doświadczenia chemiczne: „Badanie rozpuszczalności substancji krystalicznych w różnych rozpuszczalnikach”.
**Szkło i sprzęt laboratoryjny: ** statywy do probówek, probówki, bagietki, zlewki, pipety, łyżeczki.
Odczynniki chemiczne: etanol, kwas octowy, aceton, chlorek sodu, sacharoza, siarczan(VI) miedzi(II).
Karty charakterystyk substancji.
Karta pracy ucznia: