Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zachowują się kryształy o różnej budowie wobec rozpuszczalników polarnych?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

6) porównuje właściwości fizyczne substancji tworzących kryształy jonowe, kowalencyjne, molekularne oraz metaliczne.

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

8) porównuje właściwości fizyczne substancji tworzących kryształy jonowe, kowalencyjne, molekularne oraz metaliczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • zdefiniuje pojęcie rozpuszczalnika polarnego;

  • wyjaśnia różnice w sposobie rozpuszczania się różnych typów kryształów;

  • planuje doświadczenie, w którym bada zachowanie się kryształów o różnej budowie w rozpuszczalnikach polarnych;

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego;

  • eksperyment chemiczny;

  • wirtualne laboratorium;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i pogadanka. Nauczyciel zadaje pytania:  co to jest kryształ? Jakie znają kryształy, jak zachowują się one w wodzie, jakie czynniki mogą wpływać na szybkość rozpuszczania się kryształu, np. cukru w wodzie?.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka – uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania nauczyciela:  Czym są rozpuszczalniki polarne? Jak zachowują się kryształy o różnej budowie wobec wspomnianych rozpuszczalników? 

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Badanie rozpuszczalności substancji krystalicznych w różnych rozpuszczalnikach”.  Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy. Uczniowie przeprowadzają eksperyment badania rozpuszczalności różnych substancji krystalicznych w różnych rozpuszczalnikach (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie w grupach tworzą instrukcję wykonania, po czym chętni uczniowie podają kolejno czynności na forum. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, uczniowie sami formułują pytanie badawcze, hipotezę, obserwacje i wnioski. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują efekty pracy grupowej na forum klasy.

  2. Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z wirtualnym laboratorium z wykorzystaniem różnych substancji krystalicznych i wody. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: jakie wyróżniamy rodzaje kryształów? Jak zachowują się kryształy chlorku sodu i cukru w wodzie? Jakie czynniki wpływają na rozpuszczanie kryształów? 

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie wyróżniamy rodzaje kryształów?

  • Jak zachowują się kryształy chlorku sodu i cukru w wodzie?

  • Jakie czynniki wpływają na rozpuszczanie kryształów?

  • W jaki sposób powstają kryształy?

  • Na czym polega krystalizacja?

  • 2. Doświadczenia chemiczne: „Badanie rozpuszczalności substancji krystalicznych w różnych rozpuszczalnikach”.

**Szkło i sprzęt laboratoryjny: ** statywy do probówek, probówki, bagietki, zlewki, pipety, łyżeczki.

Odczynniki chemiczne: etanol, kwas octowy, aceton, chlorek sodu, sacharoza, siarczan(VI) miedzi(II).

  1. Karty charakterystyk substancji.

  2. Karta pracy ucznia:

RcpUTTcelMQhf

Plik PDF o rozmiarze 64.33 KB w języku polskim