Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Wiedza o społeczeństwie 2022, Historia i teraźniejszość
Temat: Typy kultury
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa. Uczeń:
6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie pojęcia kultura;
rozróżnia typy współczesnej kultury;
charakteryzuje różnorodność kulturową i wskazuje jej rodzaje: kultura masowa, wysoka, narodowa, ludowa, uniwersalna;
analizuje na wybranych przykładach cechy kultury masowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie tematem. Uczniowie podczas dyskusji przedstawiają własne interpretacje opinii Johanna Gottfrieda von Herdera:
Nie ma nic bardziej nieokreślonego niż słowo kultura
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Typy kultury” i omówienie celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedź na pytanie: „Jak według was brzmi definicja kultury?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź.
Następnie weryfikują i uzupełniają klasową definicję o informacje zawarte w e‑materiale.
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
gr. 1 – kultura wysoka;
gr. 2 – kultura masowa;
gr. 3 – kultura narodowa;
gr. 4 – kultura ludowa;
gr. 5 – kultura uniwersalna.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Dyskusja na temat makdonaldyzacji kultury oraz klasyfikacja kultury według Margaret Mead. Wybrane osoby przedstawiają wnioski i podsumowanie.
Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach wykonują dołączone do niego ćwiczenie 1. Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje odpowiedzi na forum.
Praca ze schematem. Na podstawie zawartych w nim informacji uczniowie tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Dyskusja na temat: „Czy kultura masowa wypiera inne typy kultur? Czy jest dla nich zagrożeniem?”. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty, kontrargumenty i opinie. Na zakończenie chętna/wybrana osoba dokonuje podsumowania.
Faza podsumowująca:
Zespół klasowy rozwiązuje ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Kultury prefiguratywne w życiu młodzieży, 13.05.2013 r., cestakzivotu.eu.
Pac‑Man, czyli „jeść kłapiąc ustami”, 22.05.2020 r., polskieradio.pl.
Słownik kultury, red. K. Maniak, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Spacer wirtualny + Schemat” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.