Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rolnictwo uprzemysłowione i ekologiczne – przyczyny i skutki rozwoju.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II liceum/technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie. Uczeń:

2) przedstawia zasady rolnictwa ekologicznego, wykazuje różnice między rolnictwem uprzemysłowionym i rolnictwem ekologicznym oraz przedstawia ich wady i zalety;

4) dostrzega dylematy związane z wykorzystaniem roślin modyfikowanych genetycznie;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje przyczyny rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego

  • podaje i wyjaśnia pozytywne i negatywne skutki rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego

  • wskazuje przyczyny rozwoju rolnictwa ekologicznego

  • podaje i wyjaśnia pozytywne i negatywne skutki rozwoju rolnictwa ekologicznego

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, praca z grafiką interaktywną, miniwykład

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, ewentualnie podręcznik, zeszyt (kartki papieru)

Materiały pomocnicze:

gajanet.pl/przyjazne‑rolnictwo/zasady‑rolnictwa‑ekologicznego, data dostępu: 4.09.2019 r.

J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, Geografia część 2, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005

J. Barbag, Geografia gospodarki świata, WSiP Warszawa 1984

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel podaje temat lekcji i pyta uczniów, jak rozumieją terminy: rolnictwo uprzemysłowione i rolnictwo ekologiczne.

  • Prosi o przeczytanie wstępu do e‑materiału i ustosunkowanie się uczniów do tych informacji.

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel organizuje pracę uczniów w grupach – dzieli klasę na 4 grupy, które losują zagadnienia. Każda grupa pracuje nad swoim zagadnieniem – każdy uczeń w grupie ma być „ekspertem” w opracowywanym temacie. Zagadnienia: 1. – przyczyny rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego (z podziałem na technologiczne, społeczne i ekonomiczne); 2 – skutki rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego (z podziałem na pozytywne i negatywne); 3 - przyczyny rozwoju rolnictwa ekologicznego (z podziałem na technologiczne, społeczne i ekonomiczne); 4 - skutki rozwoju rolnictwa ekologicznego (z podziałem na pozytywne i negatywne).

  • Po dyskusji w grupie uczniowie przygotowują krótką notatkę w zeszycie do swojego zagadnienia.

  • Uczniowie wymieniają się w grupach – tworzą grupy robocze składające się z ekspertów – przekazują swoją wiedzę kolegom. Następuje tyle wymian uczniów, aby każdy mógł zapoznać się z omawianymi treściami.

  • Następnie nauczyciel zadaje pytania dotyczące różnic między rolnictwem uprzemysłowionym i ekologicznym i sprawdza przyswojenie i zrozumienie wiedzy. Może wykorzystać tekst w e‑materiale dotyczący Syngenta – uczniowie po przeczytaniu uzasadniają, dlaczego te działania są związane z rolnictwem ekologicznym.

  • Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu – może wykorzystać fragmenty tekstu z e‑materiału (Przeczytaj)

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.

  • Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału, po czym nauczyciel omawia wyniki ćwiczeń. Pyta o ewentualne trudności i o to, co było nową wiedzą dla uczniów.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami (zagadnienia tematyczne i metoda pracy na lekcji).

Praca domowa

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia z e‑materiału.

Wykorzystując grafikę w e‑materiale, przygotowują odpowiedź na zawarte tam polecenie: W jaki sposób omawiane typy rolnictwa mogą wpłynąć na rozwój technologiczny w różnych krajach świata oraz na zdrowie ludności?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafikę interaktywną można wykorzystać:

- w trakcie lekcji powtórzeniowej dotyczącej rolnictwa świata (zakres rozszerzony dział X; ),

- we wprowadzeniu do tematu dotyczącego ograniczenia zjawiska głodu i niedożywienia ludności na świecie (zakres rozszerzony XXII.3),

- w toku lekcji dotyczącej dylematów związanych z wykorzystaniem roślin modyfikowanych genetycznie (zakres rozszerzony X.4).