Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zagadka Wież Hanoi w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimplementujesz algorytm rozwiązania zagadki Wież Hanoi w języku Java.
Przeanalizujesz złożoność czasową i pamięciową omawianego algorytmu.
Rozwiążesz samodzielnie zadania związane z zagadką Wież Hanoi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Zagadka Wież Hanoi w języku Java”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Animacja”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie w formie burzy mózgów wymieniają najważniejsze informacje, które zapamiętali z animacji. W razie potrzeby nauczyciel dopowiada brakujące kwestie.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią polecenia 1 z sekcji „Przeczytaj”. Pracując w parach, tworzą program. Następnie porównują swoje rozwiązania z przedstawionym w filmie.
Liga zadaniowa – uczniowie pracując w parach, wykonują ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie dzielą się swoimi wynikami przez porównywanie napisanego kodu z inną grupą, która również zakończyła zadanie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Na koniec zajęć z programowania w Javie nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.
Nauczyciel może wykorzystać film samouczek z sekcji „Przeczytaj” do pokazania zastosowań list w języku Java i omówienia operacji na listach.