Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Raporty w bazach danych, etap II
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przygotujesz i zmodyfikujesz projekt raportu o złożonej strukturze.
Zdefiniujesz formatowanie warunkowe dla wskazanych danych zestawienia.
Sprawdzisz działanie różnych sposobów formatowania raportu poprzez zastosowanie motywów, schematów kolorów oraz grafiki.
Wprowadzisz do raportu wykres danych oraz informacje na temat daty i czasu wygenerowania zestawienia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Access 2010 lub wybrany odpowiednik;
oprogramowanie LibreOffice Base 5.3 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Raporty w bazach danych, etap II”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Chętna lub wybrana osoba referuje najważniejsze informacje z e‑materiału „Raporty w bazach danych, etap I”.
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają niezbędne pliki.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich ma przygotować raport dotyczący zadanego tematu.
Grupy prezentują swoje raporty. Omawiają wykorzystane sposoby formatowania i proces pracy.
Nauczyciel omawia prace poszczególnych grup.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Access 2010 lub wybranego odpowiednika.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania LibreOffice Base 5.3 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Infografika” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.