Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dialogi z tradycją. Antyk jako źródło inspiracji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wykona mapę myśli dotyczącą antyku jako źródła inspiracji;
omówi poglądy Zygmunta Kubiaka na temat antycznego piękna;
rozpozna w tekście literackim środki artystyczne i wyjaśni ich funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: antyk jako źródło inspiracji. Inicjuje rozmowę o tym, jaką uczniowie mają wiedzę w tym temacie. Prosi, żeby uczniowie sformułowali elementy do mapy myśli i będą tę mapę uzupełniać w różnych częściach zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel za pomocą rzutnika pokazuje obraz Rafaela Szkoła ateńska. Uczniowie w parach wykonują polecenia.
Polecenia
Uczniowie zapoznają się z fragmentem tekstu Zygmunta Kubiaka Tradycja klasyczna. Zwracają uwagę na poglądy autora na temat antycznego piękna. Następnie komentują tytuł tekstu Zygmunta Kubiaka. Wyjaśniają, co składa się na antyczną tradycję, którą autor określa jako wieczną i nieprzemijalną.
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każdy zespół pracuje z innym tekstem: jeden pracuje z utworem Nad Styksem Wisławy Szymborskiej, drugi Odys Leopolda Staffa, trzeci Dlaczego klasycy Zbigniewa Herberta. Uczniowie wykonują ćwiczenia związane z tekstami znajdujące się w części „Sprawdź się”. Na zakończenie pracy podsumowują, jak poeci nawiązują do antyku.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Odtwórz poglądy Zygmunta Kubiaka na temat antycznego piękna. Zacytuj sformułowania użyte przez autora. Podziel je na dwie grupy: sformułowania o znaczeniu dosłownym i przenośnym. Na tej podstawie stwórz ciąg rzeczowników będących nazwami cech, które można powiązać z pojęciem antycznego piękna. Zapisz je w formie mapy skojarzeń.
Materiały pomocnicze:
Arthur Cotterell, Cywilizacje starożytne, Łódź 1990.
Albert Gorzkowski, O tragedii greckiej – tragicznie, czyli jak o antyku pisać nie wolno. Refleksje filologiczne i metodologiczne, „Ruch Literacki” 2001/1.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.