Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Słowa, śpiewne słowa trzeba zamieniać, by godziły jak oszczep
– zadanie poezji według Tadeusza Gajcego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia biograficzne okoliczności rozwoju poetyki Tadeusza Gajcego;
syntetyzuje najważniejsze założenia poetyckie autora Wczorajszemu oraz jego poglądy o poetyce różnych formacji;
dokonuje analizy i interpretacji wiersza Wczorajszemu w kontekście programu poetyckiego Tadeusza Gajcego;
wyjaśnia poglądy poety o związku literatury z rzeczywistością.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
praca z tekstem;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Nauczyciel na wstępie przypomina, że nazwa Pokolenia Kolumbów pochodzi od tytułu powieści Romana Bratnego Kolumbowie. Rocznik 1920 z 1957 roku. Dodaje, że formacja nazywana była także „pokoleniem spalonych” i „poetami apokalipsy spełnionej”, ponieważ wizja nadchodzącej zagłady - obecna w twórczości katastrofistów międzywojnia - na oczach Kolumbów stała się rzeczywistością. Katastrofa nastąpiła, świat humanistycznych wartości rozpadał się i przeczucie jednostkowej śmierci zmieniło się w pewność, że jest nieunikniona. Nauczyciel może przytoczyć tu obrazujący to przekonanie cytat z powieści Bratnego:
– Nie lubię mówić o przeszłości. Opowiem ci, jak będzie potem… no, później, jak to wszystko się skończy – krótkim gestem ogarnęła jasną noc za oknem.
– Będziesz… Kim ty będziesz? – zatroskała się nagle.
– Poległym – odpowiedział z humorem i pochylił się nad nią.
Roman Bratny, Kolumbowie. Rocznik 20, Warszawa 1976, s. 313.
Nauczyciel – zapowiadając temat lekcji - dodaje, że poezja Gajcego – rówieśnika Romana Bratnego - wychodząc od apokaliptycznych obrazów typowych dla katastrofizmu, była także próbą jego przezwyciężenia – poprzez „czyn artystyczny”. Recenzując tomik poetycki Romana Bratnego Gajcy napisał:
Moment historyczny, w którym trwamy i który dotyka nas boleśnie od lat kilku kształtuje w sposób charakterystyczny nie tylko nasz stosunek do zewnętrzności lecz także wyznacza swoisty pejzaż twórczy.
Cyt. za: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 254.
Napisał także:
Dla mnie śmierć to wymiar sprawiedliwości. To cena [...] za to żeś patrzył, słuchał, dotykał — płacisz.
Cyt. za: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 268.
Nauczyciel otwiera dyskusję, pytając:
Jaki rodzaj artystycznego działania może podjąć poeta doświadczający rzeczywistości wojny, jakie może stawiać sobie zadania – jak może sformułować swój poetycki manifest?
Na czym może polegać „czyn artystyczny” w czasach najcięższej próby?
Nauczyciel może zaproponować uczniom - na zasadzie burzy mózgów - wspólne stworzenie „Manifestu poetyckiego czasu wojny” – rozwinięcie trzech zdań zaczynających się od „Poezja powinna...” i trzech zdań zaczynających się od „Poezja nie może...”.
Faza wprowadzająca
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do dyskusji. Następnie wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel może zaprezentować uczniom polski album muzyczny Gajcy! wydany w 2009 roku pod patronatem Muzeum Powstania Warszawskiego i zawierający utwory nagrane przez różnych wykonawców do tekstów Tadeusza Gajcego. Płyta została wydana w 65. rocznicę Powstania Warszawskiego i stanowi przykład tego, jak można wrazić współcześnie tragizm życia skazanego na śmierć.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel może dodatkowo zaproponować uczniom przeczytanie fragmentu pracy Ewy Suliborskiej‑Rymkiewicz Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu:
KARTA PRACY
Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu»Nie miałbym prawa pisać o Powstaniu gdybym nie był z bronią w ręku na pierwszej barykadzie« — mówił Gajcy i tak myśleli wszyscy jego rówieśnicy. »Poeta musi być żołnierzem. Jeżeli nie potrafi zasłonić się wierszem, to niech zasłania się ciałem« — nauczał Andrzej Trzebiński, ogłaszając koniec słów w literaturze, zapowiadając »epokę czynów«. Ale Gajcy był poetą. Nie porzucił jak Andrzej Trzebiński pisania dla sprawy walki, dla konspiracji. Rozumiał, choć przecież nieco inaczej niż Miłosz obowiązki poety: po to tu jestem by świadczyć. Wobec rzeczywistości przeczutej, czy też przewidzianej przez poprzedzające go pokolenie pisarzy zajął postawę zgodną z tym, co nakazywała historyczna konieczność. (…) Tadeusz Gajcy — żołnierz AK — zginął w powstaniu. Tak wypełnił się jednostkowy los. Pozostał jednak Tadeusz Gajcy — poeta, a ten stanął wobec problematyki, której żołnierska przysięga nie przewidywała. Przepowiedziana i oczekiwana »zagłada świata« w latach przed drugą wojną światową była przede wszystkim intelektualną koncepcją służącą uporządkowaniu i w gruncie rzeczy, obłaskawieniu chaotycznej i ślepej historii. To coś, co miało nastąpić, było tylko niejasno wyobrażalne. Dla Gajcego to co w tamtej poezji było doświadczeniem przeczutym stało się doświadczeniem sprawdzalnym. Śmierć, strach, upodlenie ludzkie nabrało kształtów przeraźliwie realnych. Teraz katastrofizm nie był już inteligenckim mitem. Z katastrofizmu trzeba było wyciągnąć ostateczne konsekwencje. Trzeba było ponieść pełną odpowiedzialność za życie »w epoce pogardy«, w »epoce pieców«. Katastrofiści spełnili rolę proroków. Gajcy miał być odkupicielem.(…) Tadeusz Gajcy wybrał, i wybrać musiał inną postawę. Dopiero on pisząc o konieczności przezwyciężenia uczuć katastroficznych odpowiedział na pytanie, stawiane przecież i przez poetów dwudziestolecia — jak znaleźć ocalenie. Odpowiedź Gajcego brzmiała — czyn artystyczny. Poeta ocalenie znaleźć może tylko w sztuce. Przezwyciężenie katastrofizmu oznaczało dla Gajcego przezwyciężenie przerażenia wojną, strachu przed śmiercią, lęku przed przyszłością, oznaczało przezwyciężenie grozy i niepewności. W życiu to przezwyciężenie demonstrowało się konspiracją i walką. W sztuce opanowaniem rzeczywistości, opanowaniem poprzez znalezienie ładu i porządku rzeczy, nadaniem jej klarowności i klasycznego spokoju. Oznaczało odnalezienie dystansu.
Źródło: Ewa Suliborska-Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Studia Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 260–261.
Po zapoznaniu się z materiałem sekcji „Przeczytaj” i materiałem dodatkowym uczniowie mogą zweryfikować swój „Manifest poetycki czasu wojny” stworzony przed zajęciami – zestawić go z określeniem celów i roli poezji przez Tadeusza Gajcego - w odniesieniu do jego artykułu Już nie potrzebujemy („SiN” 1943, nr 11/12) - stanowi to przygotowanie do pracy z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”.
Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Ilustracja interaktywna”, w tym – z poglądami Gajcego na temat poetyki różnych formacji, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel może podkreślić, że Tadeusz Gajcy wierzył, że poezja, która jest „czynem” pozwala również na zapis doznań metafizycznych i sprzeciwiał się przedmiotowo rozumianej poezji patriotycznej, pisząc, że poezja to nie „rekwizytornia”.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Przed przystąpieniem do ćwiczenia 1. nauczyciel może poprosić chętnego ucznia o głośne odczytanie utworu Wczorajszemu. Opcjonalnie można zachęcić uczniów do znalezienia w sieci utworu zespołu Armia do tego tekstu (warunkiem jest nieobecność uczniów o nadwrażliwości słuchowej).
Uczniowie wykonują ćwiczenia: 1, 2, 3. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Wykonanie ćwiczenia 4. może przybrać formę swobodnej dyskusji – chętni uczniowie zgłaszają swoje propozycje odpowiedzi i uzasadniają je, a inni uczniowie komentują. Nauczyciel uzupełnia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia: 5, 6, 7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.
Faza podsumowująca
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu. Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel może w podsumowaniu zaznaczyć, że postawa pasywna - postawa bezradności wobec rozpadu świata humanistycznych wartości była dla pokolenia Kolumbów absolutnie nie do przyjęcia i przytoczyć (za cytowaną już pracą Ewy Suliborskiej‑Rymkiewicz) słowa Gajcego:
Oczekujemy rozwiązania katastroficznej, tragicznej nuty, aby nie powiedziane było: rośli bezradni, gdy czas wołał o czyn.
Cyt. za: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23 s. 260.
Nauczyciel może dodać, że utwory Gajcego z tomu Grom powszedni z 1944 roku stanowiły w jego twórczości próbę przezwyciężania katastrofizmu i pesymistycznej wizji historii – były wyjściem w przyszłość i zaangażowanym działaniem na rzecz przyszłości. Pozostając w dialogu z tymi, którzy zginęli lub mieli zginąć, nawiązywał porozumienie z kolejnymi pokoleniami.
Praca domowa
Zasugerowana w e‑materiale:
Na podstawie fragmentu wiersza Tadeusza Gajcego Miłość bez jutra, scharakteryzuj poglądy poety na temat relacji między literaturą a rzeczywistością.
Miłość bez jutra[…] tyle tylko wiary w pieśni,
ile obrazu pod powieką
ziemi odbitej ostatecznie.Źródło: Tadeusz Gajcy, Miłość bez jutra, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 149.
Opcjonalnie:
Uzasadnij zdanie, że: „artysta jest organizatorem wyobraźni narodowej”. Zastanów się, czy współcześni poeci również określają tak swoją rolę.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Bereś, Gajcy. W pierścieniu śmierci, Wołowiec 2016.
Stanisław Bereś, Uwięziony w śmierci. O twórczości Tadeusza Gajcego, Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.