Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Słowa, śpiewne słowa trzeba zamieniać, by godziły jak oszczep – zadanie poezji według Tadeusza Gajcego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
IV. Samokształcenie.
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia biograficzne okoliczności rozwoju poetyki Tadeusza Gajcego;

  • syntetyzuje najważniejsze założenia poetyckie autora Wczorajszemu oraz jego poglądy o poetyce różnych formacji;

  • dokonuje analizy i interpretacji wiersza Wczorajszemu w kontekście programu poetyckiego Tadeusza Gajcego;

  • wyjaśnia poglądy poety o związku literatury z rzeczywistością.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • praca z tekstem;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel na wstępie przypomina, że nazwa Pokolenia Kolumbów pochodzi od tytułu powieści Romana Bratnego Kolumbowie. Rocznik 1920 z 1957 roku. Dodaje, że formacja nazywana była także „pokoleniem spalonych” i „poetami apokalipsy spełnionej”, ponieważ wizja nadchodzącej zagłady - obecna w twórczości katastrofistów międzywojnia - na oczach Kolumbów stała się rzeczywistością. Katastrofa nastąpiła, świat humanistycznych wartości rozpadał się i przeczucie jednostkowej śmierci zmieniło się w pewność, że jest nieunikniona. Nauczyciel może przytoczyć tu obrazujący to przekonanie cytat z powieści Bratnego:

– Nie lubię mówić o przeszłości. Opowiem ci, jak będzie potem… no, później, jak to wszystko się skończy – krótkim gestem ogarnęła jasną noc za oknem.
– Będziesz… Kim ty będziesz? – zatroskała się nagle.
– Poległym – odpowiedział z humorem i pochylił się nad nią.

Roman Bratny, Kolumbowie. Rocznik 20, Warszawa 1976, s. 313.

  1. Nauczyciel – zapowiadając temat lekcji - dodaje, że poezja Gajcego – rówieśnika Romana Bratnego - wychodząc od apokaliptycznych obrazów typowych dla katastrofizmu, była także próbą jego przezwyciężenia – poprzez „czyn artystyczny”. Recenzując tomik poetycki Romana Bratnego Gajcy napisał:

Moment historyczny, w którym trwamy i który dotyka nas boleśnie od lat kilku kształtuje w sposób charakterystyczny nie tylko nasz stosunek do zewnętrzności lecz także wyznacza swoisty pejzaż twórczy.

Cyt. za: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 254.

Napisał także:

Dla mnie śmierć to wymiar sprawiedliwości. To cena [...] za to żeś patrzył, słuchał, dotykał — płacisz.

Cyt. za: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 268.

  1. Nauczyciel otwiera dyskusję, pytając:

  • Jaki rodzaj artystycznego działania może podjąć poeta doświadczający rzeczywistości wojny, jakie może stawiać sobie zadania – jak może sformułować swój poetycki manifest?

  • Na czym może polegać „czyn artystyczny” w czasach najcięższej próby?

  1. Nauczyciel może zaproponować uczniom - na zasadzie burzy mózgów - wspólne stworzenie „Manifestu poetyckiego czasu wojny” – rozwinięcie trzech zdań zaczynających się od „Poezja powinna...” i trzech zdań zaczynających się od „Poezja nie może...”.

Faza wprowadzająca

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do dyskusji. Następnie wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel może zaprezentować uczniom polski album muzyczny Gajcy! wydany w 2009 roku pod patronatem Muzeum Powstania Warszawskiego i zawierający utwory nagrane przez różnych wykonawców do tekstów Tadeusza Gajcego. Płyta została wydana w 65. rocznicę Powstania Warszawskiego i stanowi przykład tego, jak można wrazić współcześnie tragizm życia skazanego na śmierć.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel może dodatkowo zaproponować uczniom przeczytanie fragmentu pracy Ewy Suliborskiej‑Rymkiewicz Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu:

KARTA PRACY

Ewa Suliborska-Rymkiewicz Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu

»Nie miałbym prawa pisać o Powstaniu gdybym nie był z bronią w ręku na pierwszej barykadzie« — mówił Gajcy i tak myśleli wszyscy jego rówieśnicy. »Poeta musi być żołnierzem. Jeżeli nie potrafi zasłonić się wierszem, to niech zasłania się ciałem« — nauczał Andrzej Trzebiński, ogłaszając koniec słów w literaturze, zapowiadając »epokę czynów«. Ale Gajcy był poetą. Nie porzucił jak Andrzej Trzebiński pisania dla sprawy walki, dla konspiracji. Rozumiał, choć przecież nieco inaczej niż Miłosz obowiązki poety: po to tu jestem by świadczyć. Wobec rzeczywistości przeczutej, czy też przewidzianej przez poprzedzające go pokolenie pisarzy zajął postawę zgodną z tym, co nakazywała historyczna konieczność. (…) Tadeusz Gajcy — żołnierz AK — zginął w powstaniu. Tak wypełnił się jednostkowy los. Pozostał jednak Tadeusz Gajcy — poeta, a ten stanął wobec problematyki, której żołnierska przysięga nie przewidywała. Przepowiedziana i oczekiwana »zagłada świata« w latach przed drugą wojną światową była przede wszystkim intelektualną koncepcją służącą uporządkowaniu i w gruncie rzeczy, obłaskawieniu chaotycznej i ślepej historii. To coś, co miało nastąpić, było tylko niejasno wyobrażalne. Dla Gajcego to co w tamtej poezji było doświadczeniem przeczutym stało się doświadczeniem sprawdzalnym. Śmierć, strach, upodlenie ludzkie nabrało kształtów przeraźliwie realnych. Teraz katastrofizm nie był już inteligenckim mitem. Z katastrofizmu trzeba było wyciągnąć ostateczne konsekwencje. Trzeba było ponieść pełną odpowiedzialność za życie »w epoce pogardy«, w »epoce pieców«. Katastrofiści spełnili rolę proroków. Gajcy miał być odkupicielem.(…) Tadeusz Gajcy wybrał, i wybrać musiał inną postawę. Dopiero on pisząc o konieczności przezwyciężenia uczuć katastroficznych odpowiedział na pytanie, stawiane przecież i przez poetów dwudziestolecia — jak znaleźć ocalenie. Odpowiedź Gajcego brzmiała — czyn artystyczny. Poeta ocalenie znaleźć może tylko w sztuce. Przezwyciężenie katastrofizmu oznaczało dla Gajcego przezwyciężenie przerażenia wojną, strachu przed śmiercią, lęku przed przyszłością, oznaczało przezwyciężenie grozy i niepewności. W życiu to przezwyciężenie demonstrowało się konspiracją i walką. W sztuce opanowaniem rzeczywistości, opanowaniem poprzez znalezienie ładu i porządku rzeczy, nadaniem jej klarowności i klasycznego spokoju. Oznaczało odnalezienie dystansu.

Gajcy Źródło: Ewa Suliborska-Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Studia Polonistyczne” 1967, nr 23, s. 260–261.
  1. Po zapoznaniu się z materiałem sekcji „Przeczytaj” i materiałem dodatkowym uczniowie mogą zweryfikować swój „Manifest poetycki czasu wojny” stworzony przed zajęciami – zestawić go z określeniem celów i roli poezji przez Tadeusza Gajcego - w odniesieniu do jego artykułu Już nie potrzebujemy („SiN” 1943, nr 11/12) - stanowi to przygotowanie do pracy z multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna”.

  2. Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Ilustracja interaktywna”, w tym – z poglądami Gajcego na temat poetyki różnych formacji, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź, a nauczyciel komentuje.

  3. Nauczyciel może podkreślić, że Tadeusz Gajcy wierzył, że poezja, która jest „czynem” pozwala również na zapis doznań metafizycznych i sprzeciwiał się przedmiotowo rozumianej poezji patriotycznej, pisząc, że poezja to nie „rekwizytornia”.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Przed przystąpieniem do ćwiczenia 1. nauczyciel może poprosić chętnego ucznia o głośne odczytanie utworu Wczorajszemu. Opcjonalnie można zachęcić uczniów do znalezienia w sieci utworu zespołu Armia do tego tekstu (warunkiem jest nieobecność uczniów o nadwrażliwości słuchowej).

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia: 1, 2, 3. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.

  6. Wykonanie ćwiczenia 4. może przybrać formę swobodnej dyskusji – chętni uczniowie zgłaszają swoje propozycje odpowiedzi i uzasadniają je, a inni uczniowie komentują. Nauczyciel uzupełnia.

  7. Uczniowie wykonują ćwiczenia: 5, 6, 7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu. Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.

  2. Nauczyciel może w podsumowaniu zaznaczyć, że postawa pasywna - postawa bezradności wobec rozpadu świata humanistycznych wartości była dla pokolenia Kolumbów absolutnie nie do przyjęcia i przytoczyć (za cytowaną już pracą Ewy Suliborskiej‑Rymkiewicz) słowa Gajcego:

Oczekujemy rozwiązania katastroficznej, tragicznej nuty, aby nie powiedziane było: rośli bezradni, gdy czas wołał o czyn.

Cyt. za: Ewa Suliborska‑Rymkiewicz, Tadeusz Gajcy, czyli próba przezwyciężenia katastrofizmu, „Prace Polonistyczne” 1967, nr 23 s. 260.

  1. Nauczyciel może dodać, że utwory Gajcego z tomu Grom powszedni z 1944 roku stanowiły w jego twórczości próbę przezwyciężania katastrofizmu i pesymistycznej wizji historii – były wyjściem w przyszłość i zaangażowanym działaniem na rzecz przyszłości. Pozostając w dialogu z tymi, którzy zginęli lub mieli zginąć, nawiązywał porozumienie z kolejnymi pokoleniami.

Praca domowa

  • Zasugerowana w e‑materiale:

Na podstawie fragmentu wiersza Tadeusza Gajcego Miłość bez jutra, scharakteryzuj poglądy poety na temat relacji między literaturą a rzeczywistością.

Tadeusz Gajcy Miłość bez jutra

[…] tyle tylko wiary w pieśni,
ile obrazu pod powieką
ziemi odbitej ostatecznie.

zcw1 Źródło: Tadeusz Gajcy, Miłość bez jutra, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 149.
  • Opcjonalnie:

Uzasadnij zdanie, że: „artysta jest organizatorem wyobraźni narodowej”. Zastanów się, czy współcześni poeci również określają tak swoją rolę.

Materiały pomocnicze:

  • Stanisław Bereś, Gajcy. W pierścieniu śmierci, Wołowiec 2016.

  • Stanisław Bereś, Uwięziony w śmierci. O twórczości Tadeusza Gajcego, Warszawa 1992.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.