1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z fragmentem wiersza Wczorajszemu i wypisz wszystkie słowa i frazy odnoszące się do gatunków sztuki, aktu tworzenia i działań artysty.

RVEq6JQrhfESN
gatunki sztuki (Uzupełnij). akt tworzenia (Uzupełnij). działania artysty (Uzupełnij).
1
Tadeusz Gajcy Wczorajszemu

Ufałeś: na niebo jak na strunę miękko złożysz dłoń,
muzykę podasz ustom, utoczysz dotknięciem,
łukiem wiersza wysokie księżycowe tło
wprowadzisz w bezmiar dolin –
Modlitwę nocnych cieni rozwiesisz jak więcierzwięcierzwięcierz 
na słodkich oczach dziewanndziewannadziewann i szumach topolich.

Ufałeś: trzepot ptaków rozsiejesz ziarnisty,
rozległą piersią ujmiesz horyzonty, w których świat
pływa mały jak z dzieciństwa okręcik.

KlechdaklechdaKlechda z omszałych lat
– świty w klechdzie powiewały krwawe –
do snu kołysała dzieci.

Taką klechdą przełamał się dzień
walczącej
Warszawy.

Wtedy –
rozwiodły się nad miastem ornamenty łun
na złotych kolcach wieżyc i bełkocie Wisły,
muzyka – lecz nie nieba – krążyła jak sen,
dziś wiesz:
to skowyt strzałów na brukach się wił,
otaczał, chodził wokół jak zbłąkany zwierz. […]

Nie wiedziałeś, że dłoń, którą uczyłeś śpiewać
potrafi nienawidzić i pięścią grubieć pełną,
gniewu unosić żagiewżagiewżagiew
Ufałeś. Nie ukoił twoich ust śpiew drzewa
i oczu blask nie zajął pod kopułą hełmu
i serca nie nasycił krzyk wbity na bagnet.

Dzień rozbrój z woni siana. Sandały zielone
niech zostawi przed progiem, na którym go czekasz –
odejmij pustkę oczom, gdy w smutku zatoną
i nie daj mówić wiatrom o liliowych zmierzchach.

Bo kłamią. Bo śpiewają gorejącą lawą,
że znowu dłoń na niebo jak na strunę złożysz,
muzykę podasz ustom –

Dzisiaj –
w piaskach cmentarzy
powiędły echa strzałów,
wiruje błękit niski jak wczoraj łaskawy,
jak lustro.

Każ trawie, by milczała. Jej śpiew cię zadławi,
spowije watą wzruszeń i ciśnie w niepamięć.
Nim ockniesz się, już serce zagubisz w obrazie
i dłonie w przerażeniu milcząco załamiesz.

Dzisiaj
inaczej ziemię witać!
Wierzyłeś: słowiczym pieniem wierszy popłynie sława harda
i wzejdzie w barwnych tęczach, obudzi się w mitach.

Nie tak.

Nazbyt duszno jest słowom na wargach
ciosanym z łun i żalu o wadze kamienia –
Myślałeś: będzie prościej.
A tu słowa, śpiewne słowa trzeba zamieniać,
by godziły jak oszczep.

wczoraj Źródło: Tadeusz Gajcy, Wczorajszemu, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, wybór L. M. Bartelski, Kraków 1980.
więcierz
klechda
dziewanna
żagiew
11
Ćwiczenie 2

Napisz, jak rozumiesz metafory zastosowane przez poetę, dotyczące wojny i twórczości.

R1DV4UCciRGvN
1. Nie wiedziałeś, że dłoń, którą uczyłeś śpiewać / potrafi nienawidzić (Uzupełnij) 2. Wierzyłeś: słowiczym pieniem wierszy popłynie sława harda (Uzupełnij) 3. Nazbyt duszno jest słowom na wargach / ciosanym z łun i żalu o wadze kamienia (Uzupełnij).
Rm8zAhMiVvdcY11
Ćwiczenie 3
Prześledź chronologię wydarzeń opisanych w wierszu Wczorajszemu, a następnie przyporządkuj określenia opisujące „wtedy” i „dzisiaj”. wtedy Możliwe odpowiedzi: 1. poeta potrafi czynić zło, 2. piękno jest złudzeniem, 3. wojna jest dla poety tragedią, 4. tworzenie jest dobre, 5. na wojnie nie ma miejsca na piękno, 6. poeta wsłuchuje się w głos natury, 7. wiara w piękno prowadzi do zguby, 8. poezja jest piękna, 9. wojna nie jest w rzeczywistości taka, jak w legendach, 10. przyroda obiecuje lepszą przyszłość, 11. świat jest miejscem bezpiecznym, 12. wiara we własny talent dzisiaj Możliwe odpowiedzi: 1. poeta potrafi czynić zło, 2. piękno jest złudzeniem, 3. wojna jest dla poety tragedią, 4. tworzenie jest dobre, 5. na wojnie nie ma miejsca na piękno, 6. poeta wsłuchuje się w głos natury, 7. wiara w piękno prowadzi do zguby, 8. poezja jest piękna, 9. wojna nie jest w rzeczywistości taka, jak w legendach, 10. przyroda obiecuje lepszą przyszłość, 11. świat jest miejscem bezpiecznym, 12. wiara we własny talent
11
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentem Improwizacji z III cz. Dziadów Adama Mickiewicza i wyjaśnij, na czym polega podobieństwo kreacji poety w tym fragmencie i w wierszu Wczorajszemu.

Adam Mickiewicz Dziady

Ja mistrz!
Ja mistrz wyciągam dłonie!
Wyciągam aż w niebiosa i kładę me dłonie
Na gwiazdach jak na szklannych harmoniki kręgach.
To nagłym, to wolnym ruchem,
Kręcę gwiazdy moim duchem.
Milijon tonów płynie; w tonów milijonie
Każdy ton ja dobyłem, wiem o każdym tonie;
Zgadzam je, dzielę i łączę,
I w tęcze, i w akordy, i we strofy plączę,
Rozlewam je we dźwiękach i w błyskawic wstęgach. –
Odjąłem ręce, wzniosłem nad świata krawędzie,
I kręgi harmoniki wstrzymały się w pędzie.

zcw2 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady, Kraków 2013, s. 116.
RoRMB4bswdwlz
(Uzupełnij).
RExrUfCxo7Nw221
Ćwiczenie 5
Spośród sądów na temat sytuacji artysty w czasie wojny wybierz te, które są zgodne z wymową wiersza Wczorajszemu. Możliwe odpowiedzi: 1. Artysta na czas wojny powinien przerwać pracę twórczą w oczekiwaniu na lepszy czas., 2. Artysta musi zmierzyć się w swojej twórczości z okrucieństwem wojny., 3. Wojna zmusza artystę do rewizji przekonań na temat sztuki., 4. Utalentowany artysta opisze okrucieństwo wojny tak, jak wcześniej opisywał piękno świata., 5. Wojna niszczy światopogląd artysty., 6. Artysta w czasie wojny powinien szukać ukojenia w pięknie przyrody., 7. Artysta nie może dopuścić, by wojna zmieniła jego przekonania na temat sztuki., 8. Okrucieństwo wojny wymaga od artysty użycia adekwatnych środków wyrazu.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij na podstawie wiersza Wczorajszemu, na czym polega zdaniem poety kłamstwo przyrody.

R19h5taoBwIMx
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z komentarzem historyka literatury, profesora Stanisława Beresia do twórczości Tadeusza Gajcego i zaznacz poprawne odpowiedzi w zadaniach pod tekstem.

Stanisław Bereś Uwięziony w śmierci. O twórczości Tadeusza Gajcego

Fakt odnalezienia się w koszmarze powszednim jak dzień i noc wymusza nowe sposoby reagowania i odmienne metody artystycznej artykulacji. W literaturze czasów okupacji nie może być miejsca na lęk, bezbronność i przerażenie. Kraj zagrożony perspektywą całkowitego zdruzgotania nie ma innego wyjścia jak podjęcie wysiłku walki o życie […]. Szansę na powołanie do życia nowej literatury autor z dna upatrywał w bezpośrednim stosunku do rzeczywistości, w koncepcji siły, w aktywizmie […]. Dla niego prężność i witalność kultury nierozerwalnie złączona była ze stawianiem przez twórców „wielkich problemów”, z systematycznie prowadzoną przez nich akcją „kształtowania wyobraźni czytelniczej, urabiania w odbiorcy odpowiedniej postawy światopoglądowej. […] Gajcy […] podważył prawo artysty do wychodzenia poza zakres obowiązków wyznaczanych mu przez chwilę historyczną.

zcw3 Źródło: Stanisław Bereś, Uwięziony w śmierci. O twórczości Tadeusza Gajcego, Warszawa 1992, s. 60–61.
R43c7eOx4pCyl
Artysta według Tadeusza Gajcego ma obowiązki przede wszystkim wobec: Możliwe odpowiedzi: 1. sztuki., 2. czytelnika., 3. samego siebie.
R17dB702TnjmI
Sztuka według Tadeusza Gajcego ma przede wszystkim pełnić funkcję: Możliwe odpowiedzi: 1. estetyczną., 2. perswazyjną., 3. ekspresywną., 4. wychowawczą.
R1ad6o9taXyr9
Artysta według Tadeusza Gajcego powinien zachować wobec świata postawę: Możliwe odpowiedzi: 1. aktywną., 2. obiektywną., 3. obserwatora., 4. nauczyciela.
31
Ćwiczenie 8

Mając w pamięci, że Tadeusz Gajcy krytykował poezję tyrtejską za naiwność i bazowanie na prostych emocjach, zinterpretuj ostatnią strofę wiersza Wczorajszemu.

RM4PfaI4mkMHd
(Uzupełnij).
Praca domowa

Na podstawie fragmentu wiersza Tadeusza Gajcego Miłość bez jutra, scharakteryzuj poglądy poety na temat relacji między literaturą a rzeczywistością.

Tadeusz Gajcy Miłość bez jutra

[…] tyle tylko wiary w pieśni,
ile obrazu pod powieką
ziemi odbitej ostatecznie.

zcw1 Źródło: Tadeusz Gajcy, Miłość bez jutra, [w:] tegoż, Pisma, oprac. L. M. Bartelski, Kraków 1980, s. 149.