Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje zasady sporządzania wykresu funkcji ;
na podstawie wykresu funkcji sporządza wykres funkcji ;
określa związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia;
odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe;
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
pokaz multimedialny;
stoliki zadaniowe.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny;
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają definicję funkcji oraz sposoby jej przedstawiania oraz definicję wartości bezwzględnej. .
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel wyświetla animację. Na jej podstawie wybrany uczeń rozwiązuje polecenie 3.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa, wybrane przez nauczyciela, ćwiczenia interaktywne). Rozwiązują ćwiczenia interaktywne, pracując w grupach wyznaczonych przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują dwoma sposobami polecenie 2 z sekcji „Animacja”.
Materiały pomocnicze:
Definicja i sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja i sposoby przedstawiania funkcji
Definicja i sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja i sposoby przedstawiania funkcji
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Miejsca zerowe funkcjiMiejsca zerowe funkcji
Wartość bewzględna – definicjaWartość bewzględna – definicja
Wartość bewzględna liczby – definicjaWartość bewzględna liczby – definicja
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji można wykorzystać jako materiał służący utrwaleniu wiadomości. Może również 1 część animacji wykorzystać podczas realizacji tematu: „Wykres funkcji kwadratowej”, a część drugą w czasie lekcji „Wykres funkcji wymiernej”.