Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Poszukiwanie rozwiązań równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
rozpoznaje równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
rozpoznaje sytuacje, w odniesieniu do których, otrzymujemy równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem galerii zdjęć interaktywnych
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości dotyczące równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi i ich rozwiązań.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i galerii zdjęć interaktywnych.
Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają galerię zdjęć interaktywnych i konsultują wykonanie umieszczonego pod nim polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może być wykorzystana przez uczniów przed lekcją jako przygotowanie informacji o metodzie poszukiwania rozwiązań całkowitych równań liniowych z dwiema niewiadomymi lub jako utrwalenie wiadomości z lekcji.