Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Warsztaty interpretacyjne. Erotyk Adama Asnyka Między nami nic nie było
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
analizuje i interpretuje erotyk Między nami nic nie było;
porządkuje swoją wiedzę na temat tekstów kultury pokazujących kochanków zależnych od oczekiwań ich otoczenia;
wykorzystuje metodę eksplikacji tekstu do analizy i interpretacji erotyku Adama Asnyka;
utrwala wiedzę o funkcjach tekstu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną zamieszczoną w e‑materiale, biografią Adama Asnyka oraz treścią erotyku Między nami nic nie było. Uczniowie przypominają wiadomości na temat erotyków jako lirycznej formy mówienia o miłości.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie wysłuchali piosenek Między nami nic nie było w wykonaniu Michała Żebrowskiego i Kasi Nosowskiej oraz Jednego serca śpiewanej przez Czesława Niemena do muzyki autorstwa piosenkarza. Uczniowie słuchają, korzystając ze słuchawek lub wspólnie oglądają i słuchają dzięki tablicy interaktywnej nagrań dostępnych online.
Uczniowie wypowiadają się na temat wysłuchanych utworów i wspólnie ustalają powody popularności wśród różnych artystów utworów poetyckich Adama Asnyka.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w 3 grupach zadaniowych, których celem jest opracowanie analizy i interpretacji erotyku Między nami nic nie było. Grupy wykorzystują ćwiczenia zamieszczone w e‑materiale, prezentację multimedialną, korzystają z metody eksplikacji przypomnianej w e‑podręczniku. Każda z grup losuje też dodatkowe polecenie ukierunkowujące jej pracę swojego zadania związane z rozpoznawaniem różnych funkcji tekstu.
Grupa I
Przygotowuje głośne odczytanie erotyku Między nami nic nie było w sposób podporządkowany funkcji informatywnej. Uczniowie przygotowują swoją analizę wiersza, eksponując w prezentacji związek utworu z tradycją literacką.
Grupa II
Przygotowuje głośne odczytanie erotyku w sposób eksponujący ekspresywną funkcję tekstu. Uczniowie dobierają kontekst kulturowy (inny niż literatura) i uzasadniają jego funkcjonalność dla interpretacji erotyku Między nami nic nie było.
Grupa III
Przygotowuje głośne odczytanie wiersza, eksponując funkcję impresywną. Uczniowie przywołują i komentują kontekst biograficzny.Grupy prezentują efekty swojej pracy, rozpoznają w wystąpieniach pozostałych dwóch grup wylosowane funkcje tekstu, którym należało podporządkować odczytanie wiersza i sposób mówienia o nim. Nauczyciel ocenia kreatywność uczniowskich wystąpień.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel włącza fragment filmu Pan Tadeusz (scena kłótni Tadeusza i Telimeny) dostępny w internecie. Prosi, aby uczniowie poszukali związków tej rozmowy kochanków z wyznaniem lirycznym w Między nami nic nie było. Uczniowie wskazują podobieństwa i różnice.
Praca domowa:
Zredaguj listę lektur obowiązkowych, w których autorzy pokazują konflikt uczuć z tym, czego od kochanków oczekuje świat. Możesz wykonać tabelę z nagłówkami:
Autor i tytuł utworu,
Kochankowie,
Konflikt uczuć i życiowych konieczności.Napisz interpretację porównawczą Między nami nic nie było i Karmelkowego wiersza Adama Asnyka.
Materiały pomocnicze:
Krystyna Walc, Karmelkowy wiersz Adama Asnyka, Lekcje czytania. Eksplikacje literackie cz. 2, Wrocław 1999, s. 352‑360.
Andrzej Wajda, Pan Tadeusz, film z 1999 roku.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą zredagować dla innych użytkowników e‑materiału zaproszenie do wykorzystania prezentacji multimedialnej.