Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Urzędy centralne i lokalne w Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia najważniejsze urzędy centralne w Rzeczypospolitej i opisuje ich kompetencje;
omawia podstawowe urzędy lokalne i związane z nimi obowiązki;
wyjaśnia sposób wyboru senatorów w państwie polsko‑litewskim.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
metoda jigsaw.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Krótko przedstawia planowany przebieg lekcji.
Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem zajęć. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Uczniowie określają w ten sposób obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do sześciu. Łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
grupy 1 i 4 – Władza najwyższa – król oraz Urzędy wojskowe,
grupy 2 i 5 – Najważniejsze urzędy oraz Urzędnicy ziemscy,
grupy 3 i 6 – Kultura prawna Rzeczypospolitej. Sądownictwo szlacheckie oraz Sądy miejskie i dominialne.
Wszystkie grupy zapoznają się również z akapitem dotyczącym relacji między szlachtą a magnaterią.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Chętne lub wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Wybrana osoba czyta polecenie 3: „Opisz zadania kanclerza, marszałka i podskarbiego. Jaką odpowiedzialność za swoje decyzje ponosili?” z sekcji „Film edukacyjny”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w dotychczasowych grupach opracowują odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanego (lub zgłaszającego się na ochotnika) zespołu prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z drugim filmem. Każdy uczeń pracując indywidualnie, samodzielnie przygotowuje odpowiedzi do polecenia 2 – wymienia najważniejsze urzędy lokalne. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Urzędy centralne i lokalne w Rzeczypospolitej” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Na zakończenie nauczyciel ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Historia Polski Nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, t. 2, oprac. K. Matwijowski, S. Ochmann, Wrocław 1981.
Relacja o stanie Polski […] przez nuncjusza […] Juliusza Ruggieri […] roku *1568…, w: Relacje Nuncjuszów Apostolskich i innych osób o Polsce od roku 1548 do 1690, wyd. E. Rykaczewski, t. 2, Berlin–Poznań 1864.
I. Gieysztorowa, Ludność, w: Encyklopedia historii gospodarczej Polski do 1945, t. 1, Warszawa 1981.
Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1981.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie filmów przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.