Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Geometryczne zagadnienia optymalizacyjne – wykorzystanie własności funkcji kwadratowej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzony.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje zależności między wielkościami wynikającymi z sytuacji opisanej w zadaniu za pomocą funkcji kwadratowej;
zapisuje wzór funkcji spełniającej warunki wynikające z sytuacji opisanej w zadaniu;
oblicza najmniejsze i największe wartości funkcji kwadratowej oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
interpretuje otrzymane wyniki;
wykorzystuje wiedzę z planimetrii do rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych;
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania, wykorzystując wiadomości na temat różnych postaci funkcji kwadratowej;
analizuje zadania tekstowe oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem;
dyskusja;
burza mózgów;
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
uczniowie przypominają definicję i metodą burzy mózgów własności funkcji kwadratowej;
uczniowie na tablicy rysują przykładowe wykresy funkcji kwadratowej dla i ;
uczniowie przypominają, jak obliczyć najmniejszą/największą wartości funkcji kwadratowej oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy;
każda grupa otrzymuje do analizy po jednym spośród przykładów zawartych w sekcji „Przeczytaj”;
w czasie uczniowie w grupach analizują rozwiązania oraz przygotowują omówienie celem zaprezentowania na forum klasy;
nauczyciel kontroluje pracę uczniów, udzielając im wskazówek,
wybrani uczniowie prezentują analizowane przez siebie przykłady; dyskusja - jakie są najefektywniejsze metody rozwiązywania zadań omawianych typów,
następnie nauczyciel wyświetla zawartość w sekcji „Animacja”. Uczniowie w grupach rozwiązują polecenie nr 2 i 3. Wybrane grupy prezentują swoje rozwiązania. Nauczyciel, w razie potrzeby, uzupełnia informacje;
Faza podsumowująca:
przedstawiciel każdej grupy omawia sposób pracy grupy, napotkane trudności;
uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień;
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Współrzędne wierzchołka paraboliWspółrzędne wierzchołka paraboli
Wartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętymWartość najmniejsza oraz wartość największa funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym
Zależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznejZależności między wartościami współczynników występujących we wzorach funkcji kwadratowej zapisanej w postaci ogólnej i w postaci kanonicznej
Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej. Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci ogólnejWykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci kanonicznej. Wykres funkcji kwadratowej zapisanej wzorem w postaci ogólnej
Wskazówki metodyczne:
materiały zawarte w animacji i w sekcji Przeczytaj uczniowie mogą przeanalizować jako pracę własną przed lekcją; umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
„Animację” można również wykorzystać w realizacji lekcji dotyczącej znajdowania najmniejszej/największej wartości funkcji kwadratowej.