Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Reakcje halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem w środowisku alkoholowym
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje równania reakcji dowolnych halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem w środowisku etanolu;
przewiduje główne produkty reakcji halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem i przedstawia odpowiednie równania reakcji chemicznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Na czym polega reakcja eliminacji i w jakich warunkach zachodzi? Czy reakcja halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem w obecności etanolu jest reakcją eliminacji?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów - uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jakie fluorowcopochodne węglowodorów mogą stanowić substraty w reakcjach eliminacji z udziałem cynku?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek zawarty w e‑materiale. Zadaniem uczniów jest ułożenie pytań do medium. Po projekcji filmu uczniowie na forum zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi. Następnie uczniowie przechodzą do wykonywania ćwiczeń zawartych w medium celem sprawdzenia swojej wiedzy.
Powrót do burzy mózgów w fazie wstępnej - uczniowie konfrontują swoje propozycje substratów z informacjami podanymi w treściach zawartych w e‑materiale.
Uczniowie dzielą się sami na cztery grupy. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Pierwsza grupa ma za zadanie napisać równanie reakcji otrzymywania dowolnego alkenu za pomocą poznanej metody. Druga grupa – dowolnego cykloalkanu, trzecia grupa – dowolnego cykloalkenu, a czwarta grupa – dowolnego alkinu. Uczniowie podają inne przykłady halogenopochodnych węglowodorów niż podane są w e‑materiałach. Lider każdej grupy przedstawia na tablicy przykład każdej reakcji, a pozostali uczniowie w trakcie dyskusji weryfikują zapisaną reakcję chemiczną oraz nazywają reagenty.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łątwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez nauczyciela do wykorzystania przed lekcją przez uczniów. Uczniowie mogą wykorzystać medium przygotowując się do pracy kontrolnej, a uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Na czym polega reakcja eliminacji?
Jakie grupy węglowodorów można otrzymać w reakcji syntezy organicznej z udziałem cynku?
Jakie warunki musza być spełnione w syntezie organicznej z cynkiem?