Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Reakcje halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem w środowisku alkoholowym

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje równania reakcji dowolnych halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem w środowisku etanolu;

  • przewiduje główne produkty reakcji halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem i przedstawia odpowiednie równania reakcji chemicznych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • film samouczek;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Na czym polega reakcja eliminacji i w jakich warunkach zachodzi? Czy reakcja halogenopochodnych węglowodorów z cynkiem w obecności etanolu jest reakcją eliminacji?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów - uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Jakie fluorowcopochodne węglowodorów mogą stanowić substraty w reakcjach eliminacji z udziałem cynku?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek zawarty w e‑materiale. Zadaniem uczniów jest ułożenie pytań do medium. Po projekcji filmu uczniowie na forum zadają sobie nawzajem pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi. Następnie uczniowie przechodzą do wykonywania ćwiczeń zawartych w medium celem sprawdzenia swojej wiedzy.

  2. Powrót do burzy mózgów w fazie wstępnej - uczniowie konfrontują swoje propozycje substratów z informacjami podanymi w treściach zawartych w e‑materiale.

  3. Uczniowie dzielą się sami na cztery grupy. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Pierwsza grupa ma za zadanie napisać równanie reakcji otrzymywania dowolnego alkenu za pomocą poznanej metody. Druga grupa – dowolnego cykloalkanu, trzecia grupa – dowolnego cykloalkenu, a czwarta grupa – dowolnego alkinu. Uczniowie podają inne przykłady halogenopochodnych węglowodorów niż podane są w e‑materiałach.  Lider każdej grupy przedstawia na tablicy przykład każdej reakcji, a pozostali uczniowie w trakcie dyskusji weryfikują zapisaną reakcję chemiczną oraz nazywają reagenty.

  4. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania przez uczniów wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łątwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany przez nauczyciela do wykorzystania przed lekcją przez uczniów. Uczniowie mogą wykorzystać medium przygotowując się do pracy kontrolnej, a uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać go do uzupełnienia luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Na czym polega reakcja eliminacji?

  • Jakie grupy węglowodorów można otrzymać w reakcji syntezy organicznej z udziałem cynku?

  • Jakie warunki musza być spełnione w syntezie organicznej z cynkiem?