Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat: Granica wiecznego śniegu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.

Uczeń:

  1. wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest granica wiecznego śniegu,

  • wymienia czynniki wpływające na zaleganie śniegu,

  • charakteryzuje występowanie granicy wiecznego śniegu w poszczególnych strefach klimatycznych.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale; tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda, mapa świata, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze:

J. Jania, Glacjologia: nauka o lodowcach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz w dostępnych źródłach wiedzy.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji.

  • Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–4. Następnie prezentują na forum klasy opracowane zadania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością.

  • Nauczyciel czyta polecenie z sekcji „Symulacja interaktywna” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby utworzyli kilkuosobowe grupy i na podstawie atlasów geograficznych wyszukali po 3 miejsca, gdzie granica wieloletniego śniegu przebiega najwyżej i najniżej. Po wykonaniu zadania uczniowie czytają swoje przykłady i zapisują w zeszycie. Krótka pogadanka na temat czynników warunkujących przebieg granicy wieloletniego śniegu.

  • Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie krótko charakteryzują zagadnienia poznane na lekcji. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Wykonanie ćwiczeń wskazanych przez nauczyciela (np. ćwiczenia 5–8).

  • Wykonanie posteru na temat charakterystyki przebiegu granicy wieloletniego śniegu w dwóch wybranych miejscach na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących powstawania lodowców i ich występowania na Ziemi (zakres podstawowy IV. 5).