Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat: Granica wiecznego śniegu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy: IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce.
Uczeń:
wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest granica wiecznego śniegu,
wymienia czynniki wpływające na zaleganie śniegu,
charakteryzuje występowanie granicy wiecznego śniegu w poszczególnych strefach klimatycznych.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody i techniki nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale; tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda, mapa świata, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze:
J. Jania, Glacjologia: nauka o lodowcach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” oraz w dostępnych źródłach wiedzy.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz podaje temat lekcji.
Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–4. Następnie prezentują na forum klasy opracowane zadania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością.
Nauczyciel czyta polecenie z sekcji „Symulacja interaktywna” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel prosi uczniów, aby utworzyli kilkuosobowe grupy i na podstawie atlasów geograficznych wyszukali po 3 miejsca, gdzie granica wieloletniego śniegu przebiega najwyżej i najniżej. Po wykonaniu zadania uczniowie czytają swoje przykłady i zapisują w zeszycie. Krótka pogadanka na temat czynników warunkujących przebieg granicy wieloletniego śniegu.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca
Uczniowie krótko charakteryzują zagadnienia poznane na lekcji. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Wykonanie ćwiczeń wskazanych przez nauczyciela (np. ćwiczenia 5–8).
Wykonanie posteru na temat charakterystyki przebiegu granicy wieloletniego śniegu w dwóch wybranych miejscach na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zróżnicowanych tematycznie zajęć dotyczących powstawania lodowców i ich występowania na Ziemi (zakres podstawowy IV. 5).