Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Rokokowy wystrój wnętrz

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zna cechy sztuki rokokowej;

  • wyjaśnia, czym charakteryzowały się rokokowe wnętrza;

  • poznaje tematy realizowane w rokokowych dziełach sztuki;

  • wie, kim była i jakie znaczenie dla kultury europejskiej miała Madame de Pompadour.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów;

  • metoda projektów;

  • mapa myśli;

  • dyskusja za i przeciw;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Rokokowy wystrój wnętrz” i prosi o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel zachęca jednego z uczniów do przygotowania wypowiedzi na temat nurtu rokoko.

Faza wprowadzająca:

  1. Chętny uczeń odczytuje treść sekcji „Wprowadzenie” i cele. Następnie uczniowie omawiają kryteria sukcesu.

  2. Wybrany przed lekcją uczeń proszony jest o wypowiedź na temat nurtu rokoko. Reszta grupy sporządza notatki Cechy sztuki rokokowej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wyświetlają sekcję „Ilustacja interaktywna”. Zapoznają się z treścią sekcji. Nauczyciel w tym czasie wyświetla portret Madame de Pompadour. Następuje omówienie obrazu Françoisa Bouchera.
    Klasa zostaje podzielona na trzy grupy. Każda losuje hasło: opis, analiza formalna, analiza treściowa i interpretacja, a następnie je opracowuje. Po zakończeniu działania nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie prac. Nauczyciel odczytują polecenie 2. Następuje wspólna burza mózgów.

  2. Uczniowie odczytują polecenie 1 z sekcji „Ilustacja interaktywna” i przygotowują się do dyskusji metodą punktową, nt.: Styl rokokowy (w malarstwie, wystroju wnętrz i modzie) jest feministyczny. Uczniowie tworzą grupę przeciwników i zwolenników, nauczyciel pełni rolę komentatora oraz przyznaje punkty. Prowadzący ocenia:
    – treść merytoryczną: prezentacja informacji opartej na badaniach treści z w sekcji „Przeczytaj” i multimedium, komentarz do informacji lub uzupełnienie;
    – rozpoczęcie dyskusji;
    – stworzenie warunków do duskusji dla grupy przeciwnej;
    – zadawanie pytań wyjaśniających.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Galeria zdjęć interaktywnych” oraz prezentuje przedstawione w niej ilustracje. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. Chętny uczeń odczytuje swoje rozwiązanie. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem analizują oraz, w razie potrzeby, korygują.

  4. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o napisanie na tablicy dwóch haseł: Rokokowe wnętrza oraz Rokokowe dzieła sztuki. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują skojarzenia. Nauczyciel komentuje i analizuje wspólną pracę.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują indywidualnej oceny nurtu rokoko, zapisując na kartce swoje przemyślenia, kończąc zdanie: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się o ... Nauczyciel analizuje pracę w późniejszym okresie.

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 2 w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.

Materiały pomocnicze:

  • Władysław Tomkiewicz, Rokoko, Warszawa 1988.

  • Rococo: ornament, styl i postawa. Przegląd problematyki badawczej, [w:] Białostocki Jan, Rokoko. Studia nad sztuką pierwszej połowy XVIII wieku, Warszawa 1970.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.