Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Rokokowy wystrój wnętrz
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna cechy sztuki rokokowej;
wyjaśnia, czym charakteryzowały się rokokowe wnętrza;
poznaje tematy realizowane w rokokowych dziełach sztuki;
wie, kim była i jakie znaczenie dla kultury europejskiej miała Madame de Pompadour.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
metoda projektów;
mapa myśli;
dyskusja za i przeciw;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Rokokowy wystrój wnętrz” i prosi o zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel zachęca jednego z uczniów do przygotowania wypowiedzi na temat nurtu rokoko.
Faza wprowadzająca:
Chętny uczeń odczytuje treść sekcji „Wprowadzenie” i cele. Następnie uczniowie omawiają kryteria sukcesu.
Wybrany przed lekcją uczeń proszony jest o wypowiedź na temat nurtu rokoko. Reszta grupy sporządza notatki Cechy sztuki rokokowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wyświetlają sekcję „Ilustacja interaktywna”. Zapoznają się z treścią sekcji. Nauczyciel w tym czasie wyświetla portret Madame de Pompadour. Następuje omówienie obrazu Françoisa Bouchera.
Klasa zostaje podzielona na trzy grupy. Każda losuje hasło: opis, analiza formalna, analiza treściowa i interpretacja, a następnie je opracowuje. Po zakończeniu działania nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie prac. Nauczyciel odczytują polecenie 2. Następuje wspólna burza mózgów.Uczniowie odczytują polecenie 1 z sekcji „Ilustacja interaktywna” i przygotowują się do dyskusji metodą punktową, nt.: Styl rokokowy (w malarstwie, wystroju wnętrz i modzie) jest feministyczny. Uczniowie tworzą grupę przeciwników i zwolenników, nauczyciel pełni rolę komentatora oraz przyznaje punkty. Prowadzący ocenia:
– treść merytoryczną: prezentacja informacji opartej na badaniach treści z w sekcji „Przeczytaj” i multimedium, komentarz do informacji lub uzupełnienie;
– rozpoczęcie dyskusji;
– stworzenie warunków do duskusji dla grupy przeciwnej;
– zadawanie pytań wyjaśniających.Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Galeria zdjęć interaktywnych” oraz prezentuje przedstawione w niej ilustracje. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1. Chętny uczeń odczytuje swoje rozwiązanie. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem analizują oraz, w razie potrzeby, korygują.
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o napisanie na tablicy dwóch haseł: Rokokowe wnętrza oraz Rokokowe dzieła sztuki. Uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują skojarzenia. Nauczyciel komentuje i analizuje wspólną pracę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują indywidualnej oceny nurtu rokoko, zapisując na kartce swoje przemyślenia, kończąc zdanie: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się o ... Nauczyciel analizuje pracę w późniejszym okresie.
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 2 w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Materiały pomocnicze:
Władysław Tomkiewicz, Rokoko, Warszawa 1988.
Rococo: ornament, styl i postawa. Przegląd problematyki badawczej, [w:] Białostocki Jan, Rokoko. Studia nad sztuką pierwszej połowy XVIII wieku, Warszawa 1970.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.