Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Mongołowie i ich podboje. Podbój Rusi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia, w jaki sposób Mongołowie zbudowali największe na świecie imperium;
wyjaśnia, dlaczego w Europie Mongołowie byli zwani Tatarami, i rozstrzyga, czy byli tak różni od Europejczyków, jak przedstawiali to kronikarze;
analizuje strategię postępowania na wypadek najazdu mongolskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach przygotowali pytania związane z wyświetlonym tematem zajęć. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracować w grupach z treścią emateriału. Dzieli uczniów na cztery (lub osiem - w zależności od liczebności klasy) zespoły, każdy z nich otrzymuje arkusz z pytaniami, markery i opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – Kim byli Mongołowie?
Gdzie mieszkali Mongołowie?
Czym się zajmowali?
Jaka była ich organizacja społeczna i polityczna?
Grupa 2 i 6 – Po krańce świata
Co było powodem podbojów państw sąsiednich przez Czyngis chana?
Jakie państwa stały się miejscem ataków?
Czemu zawdzięczał Czyngis chan swoje sukcesy militarne?
Grupa 3 i 7 – Ruska pożoga
Kto kontynuował ekspansję Mongołów na tereny Europy Wschodniej?
Jakie okoliczności ułatwiły zajęcie tych terenów – wypisz zajęte miasta.
Dlaczego Mongołów zaczęto nazywać Tatarami - jak traktowali ludzi podbitych terenów, co zrobili z ośrodkami miejskimi oraz kulturą i gospodarką księstw ruskich?
Grupa 4 i 8 – „Gorze nam się stało”
Co było powodem ataków Mongołów na Węgry?
Dlaczego Mongołowie zrezygnowali z dalszych podbojów?
Jakie okoliczności sprawiły, że Mongołowie wkroczyli na ziemie polskie – jakie miasta ucierpiały?
Co ocaliło Europę przed kolejnymi najazdami Mongołów?
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
W kolejnym kroku prowadzący informuje uczniów, że będą analizowali zakres terytorialny państwa mongolskiego. W tym celu uczniowie mają zapoznać się z multimedium („Mapą interaktywną”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Wskaż, na terenie których współczesnych państw rozciągało się imperium Czyngis‑chana. Jaki inny wódz stworzył imperium porównywalne rozmiarami do tego, które zbudowali Mongołowie?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Przedstawiciel wylosowanej (albo wskazanej) pary uczniów przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnieść, uzupełniając w razie potrzeby informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. W nawiązaniu do pracy z multimedium nauczyciel wyświetla na tablicy kolejno treść ćwiczeń nr 2, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”, związanych z podbojami mongolskimi. Uczniowie zgłaszają propozycje odpowiedzi, które są wspólnie weryfikowane na forum klasy; najaktywniejsi mogą zostać nagrodzeni oceną.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 w parach, rozstrzygając, które ze źródeł przedstawia wydarzenie wcześniejsze. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą tablicy interaktywnej lub rzutnika ćwiczenie 7. Uczniowie pracują indywidualnie, przygotowując swoją propozycję postępowania w razie zagrożenia ziem mazowieckich przez Mongołów. Po zalogowaniu się na telefonie, tablecie lub komputerze przystępują do wykonania zadania. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i rezultaty. Prosi wybranego ucznia o przedstawienie swojej propozycji i jej uzasadnienie, zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 9: „Przeanalizuj poniższą ilustrację pochodzącą z ruskiej kroniki przedstawiającej podbój Suzdalu. Napisz fragment kroniki, który mógłby towarzyszyć tej miniaturze”.
Materiały pomocnicze:
L. Bazylow, Historia Rosji, t. 1, PWN, Warszawa 1985.
J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1994.
S. Godziński, Dzieje Mongolii, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2009.
Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.