Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Mongołowie i ich podboje. Podbój Rusi

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Europa w okresie krucjat. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) opisuje kierunki, charakter oraz konsekwencje najazdów mongolskich dla Europy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia, w jaki sposób Mongołowie zbudowali największe na świecie imperium;

  • wyjaśnia, dlaczego w Europie Mongołowie byli zwani Tatarami, i rozstrzyga, czy byli tak różni od Europejczyków, jak przedstawiali to kronikarze;

  • analizuje strategię postępowania na wypadek najazdu mongolskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, przejście do ustalenia kryteriów sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel poleca, aby uczniowie w parach przygotowali pytania związane z wyświetlonym tematem zajęć. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracować w grupach z treścią emateriału. Dzieli uczniów na cztery (lub osiem - w zależności od liczebności klasy) zespoły, każdy z nich otrzymuje arkusz z pytaniami, markery i opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

Grupa 1 i 5 – Kim byli Mongołowie?

  • Gdzie mieszkali Mongołowie?

  • Czym się zajmowali?

  • Jaka była ich organizacja społeczna i polityczna?

Grupa 2 i 6 – Po krańce świata

  • Co było powodem podbojów państw sąsiednich przez Czyngis chana?

  • Jakie państwa stały się miejscem ataków?

  • Czemu zawdzięczał Czyngis chan swoje sukcesy militarne?

Grupa 3 i 7 – Ruska pożoga

  • Kto kontynuował ekspansję Mongołów na tereny Europy Wschodniej?

  • Jakie okoliczności ułatwiły zajęcie tych terenów – wypisz zajęte miasta.

  • Dlaczego Mongołów zaczęto nazywać Tatarami - jak traktowali ludzi podbitych terenów, co zrobili z ośrodkami miejskimi oraz kulturą i gospodarką księstw ruskich?

Grupa 4 i 8 – „Gorze nam się stało”

  • Co było powodem ataków Mongołów na Węgry?

  • Dlaczego Mongołowie zrezygnowali z dalszych podbojów?

  • Jakie okoliczności sprawiły, że Mongołowie wkroczyli na ziemie polskie – jakie miasta ucierpiały?

  • Co ocaliło Europę przed kolejnymi najazdami Mongołów?

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. W kolejnym kroku prowadzący informuje uczniów, że będą analizowali zakres terytorialny państwa mongolskiego. W tym celu uczniowie mają zapoznać się z multimedium („Mapą interaktywną”). Nauczyciel czyta polecenie 1: „Wskaż, na terenie których współczesnych państw rozciągało się imperium Czyngis‑chana. Jaki inny wódz stworzył imperium porównywalne rozmiarami do tego, które zbudowali Mongołowie?” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.

  2. Przedstawiciel wylosowanej (albo wskazanej) pary uczniów przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnieść, uzupełniając w razie potrzeby informacje.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. W nawiązaniu do pracy z multimedium nauczyciel wyświetla na tablicy kolejno treść ćwiczeń nr 2, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”, związanych z podbojami mongolskimi. Uczniowie zgłaszają propozycje odpowiedzi, które są wspólnie weryfikowane na forum klasy; najaktywniejsi mogą zostać nagrodzeni oceną.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 w parach, rozstrzygając, które ze źródeł przedstawia wydarzenie wcześniejsze. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

  5. Nauczyciel udostępnia uczniom za pomocą tablicy interaktywnej lub rzutnika ćwiczenie 7. Uczniowie pracują indywidualnie, przygotowując swoją propozycję postępowania w razie zagrożenia ziem mazowieckich przez Mongołów. Po zalogowaniu się na telefonie, tablecie lub komputerze przystępują do wykonania zadania. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i rezultaty. Prosi wybranego ucznia o przedstawienie swojej propozycji i jej uzasadnienie, zaprasza pozostałych uczniów do dyskusji.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 9: „Przeanalizuj poniższą ilustrację pochodzącą z ruskiej kroniki przedstawiającej podbój Suzdalu. Napisz fragment kroniki, który mógłby towarzyszyć tej miniaturze”.

Materiały pomocnicze:

L. Bazylow, Historia Rosji, t. 1, PWN, Warszawa 1985.

J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1994.

S. Godziński, Dzieje Mongolii, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2009.

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie na podstawie sekcji „Mapa interaktywna” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.