Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Układ immunologiczny w walce z rakiem
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni typy komórek układu immunologicznego uczestniczące w odpowiedzi przeciwnowotworowej;
scharakteryzuje reakcje obronne organizmu podczas kancerogenezy;
wyjaśni, jak komórki nowotworowe unikają odpowiedzi immunologicznej.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
praca z e‑materiałem;
ćwiczenia interaktywne;
burza mózgów;
słoneczko;
film samouczek;
linia czasu;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
gwiazda pytań (załącznik 1);
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Układ immunologiczny w walce z rakiem”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, a następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel rysuje na tablicy „słoneczko”, zapisuje wewnątrz schematu: „czynniki wpływające na powstawanie nowotworów” i inicjuje burzę mózgów pytaniem: „Jakie znacie czynniki wpływające na powstawanie nowotworów?”. Uczniowie w odpowiednim miejscu (wyznaczonym przez promienie) zapisują swoje odpowiedzi. Nauczyciel podsumowuje powstały schemat.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla film samouczek na temat reakcji immunologicznych w walce z rakiem zawarty w e‑materiale.
Prowadzący zajęcia prosi uczniów, by pracując w parach, wyjaśnili rolę limfocytów T w odpowiedzi pronowotworowej i przeciwnowotworowej (polecenie nr 1), oraz wskazali, w jaki sposób komórka nowotworowa może bronić się przed rozpoznawaniem przez komórki układu odpornościowego (polecenie nr 2). Ochotnicy przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 zawarte w e‑materiale, dotyczące roli PD‑1 i PD‑L1 oraz przeciwciał monoklonalnych w interakcji TCR z cząsteczką MHC prezentującą antygen komórki. Następnie porównują swoje odpowiedzi z innym zespołem.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery zespoły. Każda z grup ma za zadanie opisać za pomocą linii czasu reakcje obronne organizmu podczas kancerogenezy. Następnie grupy prezentują swoje linie czasu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących tematu lekcji. Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale. Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel ocenia poprawność udzielonych przez uczniów odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 5 i 6 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:
Nauczyciel może wykorzystać film samouczek na lekcji dotyczącej układu immunologicznego.