Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku d
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia nazwy przykładowych pierwiastków bloku d oraz określa do jakiego typu pierwiastków chemicznych zaliczają się pierwiastki bloku d,
określa, jak zmienia się charakter chemiczny oraz właściwości utleniające związków wraz ze zwiększaniem się stopnia utlenienia pierwiastków bloku d;
pisze zarówno w cząsteczkowej, jak i jonowej formie odpowiednie równania reakcji.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film edukacyjny;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytania: Jakie pierwiastki wchodzą w skład bloku d? Co decyduje o tym, że dany pierwiastek zaliczamy do metali przejściowych?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Co już wiemy o przedstawicielach bloku d? Poszczególne cechy pierwiastków bloku d nauczyciel zapisuje na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na forum klasy film edukacyjny. Uczniowie układają pytania do treści filmu, a po jego projekcji zadają sobie nawzajem na forum klasy te pytania i udzielają odpowiedzi. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują wypowiedzi uczniów pod kątem merytorycznym. Nauczyciel ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. Powrót do fazy wstępnej i porównanie wypowiedzi uczniów z wiedzą nabytą podczas filmu.
Analiza szeregu aktywności metali w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 w sekcji „Przeczytaj” - chętny uczeń udziela na forum klasy odpowiedzi, która jest weryfikowana przez pozostałych uczniów.
Ćwiczenia w zapisywaniu równań reakcji chemicznych pierwiastków bloku d z tlenem, kwasami nieutleniającymi i utleniającymi. Chętni uczniowie zapisują równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej na tablicy.
Uczniowie wyszukują odpowiedzi w e‑materiale w sekcji „przeczytaj” na pytania: Czym są właściwości magnetyczne? Jakie szczególne właściwości magnetyczne posiadają niektóre metale przejściowe? Chętni lub wskazani uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Związki koordynacyjne (kompleksowe) metali przejściowych - uczniowie wyszukują odpowiedzi na pytania: Jak są zbudowane? Jaki rodzaj wiązania chemicznego występują w związkach kompleksowych? Jakie związki metali bloku d można zaliczyć do kompleksowych?
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Jakie jest biologiczne znaczenie pierwiastków bloku d – podaj dwa przykłady. 2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany przez nauczyciela w metodzie lekcji odwróconej. Uczniowie medium mogą wykorzystać w fazie przygotowania do lekcji lub do pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz cenki dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie metale zaliczmy do bloku d?
Jakie cechy wspólne mają metale bloku d z innymi metalami?
Co to jest ferromagnetyzm i które pierwiastki charakteryzują się tą właściwością?
Jakiego rodzaju wiązania tworzą metale bloku d?
Z czego wynika to, że związki pierwiastków bloku d są barwne?